تحلیل جامعه شناختی اثرگذاری شبکه ‏های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: پردیس شهید مدرس سنندج، سال تحصیلی96-1395)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه‏ شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی رشته علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

در یک دهه اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه‏های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی‏ها قابل توجه بوده است. پرسش اساسی این مقاله این است که حضور در شبکه‏های مجازی چه تأثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارد؟ با توجه به ویژگی‏های فرهنگی و اجتماعی جامعه  دانشجویی مورد مطالعه، داده‏های مقاله پیش رو  به شیوه کیفی و با رویکردهای نظریه زمینه‏ای و روش شناسی مردمی (با تأکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبه‏های اپیزودیک و مصاحبه آنلاین ناهمزمان جمع‏آوری شده است. جامعه مورد بررسی در مطالعه حاضر، دانشجویان تمامی رشته‏های پردیس شهید مدرس سنندج می‏باشد. بر همین اساس با استفاده از نمونه‏گیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبه‏ها تا حصول به اشباع تئوریک ادامه داشت. در نهایت، داده‏های استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک (موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. یافته‏های پژوهش حاضر نشان داد با توجه به تغییرات ارزشی ایجاد شده در بعد هویت اجتماعی می‏توان گفت که در نتیجه استفاده از شبکه‏های اجتماعی مجازی، تغییرات ارزشی و هنجاری گسترده‏ای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنت‏های مرتبط با آن صورت گرفته است. شدت و ابعاد تغییرات فوق ما را به ارائه نظریه زمینه‏ای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان: "نظریه هویت‏های پاندولی اجتماعی با ویژگی‏های نسل جوان و دانشجو" در جامعه مورد مطالعه رهنمون می‎کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Sociological Analysis of the Impact of Virtual Social Networks on Farhangian university Students' Social Identity Construction: A Case Study of Students of Shahid Modares Campus in Sanandaj in the Academic Year of 1395-96

نویسندگان [English]

  • Rashid Ahmadrash 1
  • Sorush Bahami 2
1 Assistant Professor of Sociology, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Student of Social Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

In the recent decade, profound changes have occurred in young generation's social identity construction possibly due to the noticeable role of virtual communication networks.  The basic question addressed in the current study is concerned with the effects of Farhangian university teacher students' participation in virtual communication networks on their social identity construction. It dare to say that during this period Iranian society in general and youth in particular has seen the most changes dimension of social identity. With regard to the cultural and social characteristics of the student community in the study, the data was collected by following a qualitative method, employing the approaches in grounded theory and ethno methodology (with an emphasis on virtual ethnography) and using the techniques in episodic and asynchronous online interview. The studied population included the teacher students of all the courses in Kurdistan's Shahid Modares campus. Accordingly, 25 of the students were interviewed using purposive sampling. The interview continued to reach the theoretical saturation. The extracted data was analyzed and studied by using thematic analysis and cognitive symptoms. According to the findings, it can be said that with respect to normative changes in the social identity, widespread norm and value changes have occurred in the studied subjects' life world and the various aspects related to social identity due to the use of virtual social network. These issues include family relationships, lifestyle, moral beliefs, personal goals, marriage and the associated traditions. The intensity and dimensions of the mentioned changes led us to propose a grounded theory on the basis of field study entitled Pendulum Theory of Social Identity associated with the characteristics of the youth and university students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Identity
  • Virtual Social Networks
  • Grounded Theory
  • identity changes
  • student teachers