ارتقاء یادگیری دانشجو معلمان از طریق رویکردهای تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تهیه نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی بر
میزان یادگیری دانشجومعلمان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی
است که از طریق طرح پی شآزمون-پ سآزمون چندگروهی به اجرا درآمد. در این
پژوهش، سه گروه 15 نفره از دانشجو معلمان کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس شهید
باهنر استان همدان مشارکت داشتند. گروه اول با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی
انفرادی، گروه دوم با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی گروهی و گروه سوم به روش
تدریس سنتی آموزش دیدند.
بعد از اینک‌ه هر سه گروه با رو شهای جداگانه، آموزش دیدند؛ پس آزمونی از
هر سه گروه به عمل آمد و نتایج آن با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافت هها نشان داد تفاوت بین سه گروه، معنادار است؛
تجزیه و تحلیل نتایج آزمون شفه مشخص کرد که تفاوت بین گروه تدریس سنتی و
تهیه نقشه مفهومی فردی و گروه سنتی و تهیه نقشه مفهومی گروهی، معنادار است؛
اما تفاوت بین گروه تهیه نقشه مفهومی فردی و گروهی معنادار نبود.
نتیجه پژوهش نشان داد تهیه نقشه های مفهومی توسط یادگیرندگان که همسو
با نظریه سازند هگرایی پیاژه و ویگوتسکی است، باعث م یشود فراگیران در جریان
یادگیری، فعال شده و به یادگیری مؤثری دست یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ارتقاء یادگیری دانشجو معلمان از طریق رویکردهای تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی

چکیده [English]

هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تهیه نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی بر
میزان یادگیری دانشجومعلمان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی
است که از طریق طرح پی شآزمون-پ سآزمون چندگروهی به اجرا درآمد. در این
پژوهش، سه گروه 15 نفره از دانشجو معلمان کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس شهید
باهنر استان همدان مشارکت داشتند. گروه اول با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی
انفرادی، گروه دوم با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی گروهی و گروه سوم به روش
تدریس سنتی آموزش دیدند.
بعد از اینک‌ه هر سه گروه با رو شهای جداگانه، آموزش دیدند؛ پس آزمونی از
هر سه گروه به عمل آمد و نتایج آن با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافت هها نشان داد تفاوت بین سه گروه، معنادار است؛
تجزیه و تحلیل نتایج آزمون شفه مشخص کرد که تفاوت بین گروه تدریس سنتی و
تهیه نقشه مفهومی فردی و گروه سنتی و تهیه نقشه مفهومی گروهی، معنادار است؛
اما تفاوت بین گروه تهیه نقشه مفهومی فردی و گروهی معنادار نبود.
نتیجه پژوهش نشان داد تهیه نقشه های مفهومی توسط یادگیرندگان که همسو
با نظریه سازند هگرایی پیاژه و ویگوتسکی است، باعث م یشود فراگیران در جریان
یادگیری، فعال شده و به یادگیری مؤثری دست یابند.