مؤلفه‎ های آزادسازی برنامه درسی با تأکید بر نقش معلم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه‌ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری آموزش علوم، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 دکتری برنامه‌ریزی درسی، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش، بررسی نقش معلمان در آزادسازی برنامه درسی و ضرورت توجه به اهمیت آنان برای نقش­آفرینی بیش­تر در تصمیم­گیری­های برنامه درسی در دوره ابتدایی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای عرفی بود. جامعۀ پژوهش، کلیه سرگروه­های معلمان مدارس دورۀ ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال­تحصیلی 98-97 بوده است که به صورت نمونه­گیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونه­ها تا زمان اشباع داده­ها ادامه یافت. در ­این ­راستا، مصاحبه­های نیمه­سازمان یافته­ای با 14نفر از سرگروه‌های آموزش ابتدایی صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتباربخشی به دقت و صحت داده­ها از تکنیک کنترل اعضا و تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی استفاده شد. مراحل تجزیه و تحلیل داده­ها عبارتند از: درک و فهم متن و نوشتن اولیه، ایجاد و طبقه­بندی کد­های اولیه بر اساس شباهت­ها و تفاوت­ها، سازماندهی کدها به صورت خوشه­های معنادار. یافته­های این تحقیق، پنج مضمون اصلی گفتمان­سازی، ارگانیک­سازی دانش، پژوهش­گری، خود­رهبری مشارکتی و همیاران مهارتی و سیزده مضمون محوری و هفتاد و شش مضمون پایه را در بر می­گیرد. در واقع، این معلمان هستند که با نقش­پذیری­های مختلف می­توانند کیفیت اصلاحات برنامه درسی را بهبود ببخشند و تعادل یکنواختی، بین تفکر و عمل خود به وجود آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Components of Curriculum Decentering with Emphasis on Teachers’ Role

نویسندگان [English]

  • reza masouminejad 1
  • Eskandar Fathiazar 2
  • Firooz Mahmoodi 3
  • Yusef Adib 4
1 . Ph.D. in curriculum development, Farhangian University, Tehran, Iran
2 . Professor of science education, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Associate professor of curriculum development, University of Tabriz, Tabriz, Iran
4 Associate professor of curriculum development, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of teachers in curriculum decentering and the necessity of paying attention to their importance for a greater role in elementary school curriculum decisions. The research approach is qualitative and is based on conventional content analysis. The statistical population of the study consisted of all elementary school head teachers in West Azerbaijan province during the academic year of 1397-98, They were selected based on purposive sampling and the sampling was continued until data saturation. Semi-structured interviews were conducted with 14 head teachers of elementary education. To control the accuracy and validity of the data, a member control technique and peer debriefing technique were used. The findings of this research include 5 main themes: discourse making, participatory self-leadership, knowledge dynamics, scholarly and skill-building assistants. In fact, teachers can improve the quality of curriculum reforms with different roles that they accept and create a balance between their thinking and their actions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decentering
  • teacher
  • curriculum