دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121The Effect of Information and Communication Technology on Innovation, Creativity, and Knowledge Sharing among Faculty Members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashanنقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان1111484FAسکینهقهاری بیدگلیکارشناس ارشد، کارمند دانشگاه شهید رجایی، کاشان، ایرانحسینتربتی نژاداستادیار، عضو هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20191217The purpose of this study was to investigate the effect of information and communication technology on innovation, creativity, and knowledge sharing among faculty members of Shahid Rajaee University of Technology in Kashan. The present study is of applied and survey-correlation type. The research community consisted of 85 who were selected from among 116 professors of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan. The data collection instruments consisted of the Information and Communication Technology Questionnaire (Mahmoodi, 1392), Standard Creativity Questionnaire (Torrance, 1959), The Innovation Questionnaire (Martin, 1965), and Knowledge Sharing Questionnaire (JQB) (Jacob et al., 2007). The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and linear regression. Findings of the research showed that, based on Pearson correlation coefficient, information and communication technology has a significant relationship with the sharing of knowledge, creativity, and innovation. Moreover, Information and Communication Technology significantly affects sharing knowledge and innovation and creativity of faculty members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان انجام شد. این پژوهش، با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. حجم نمونه پژوهش را 85 نفر از استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان تشکیل میدهند. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1959)، پرسشنامه نوآوری مارتین (1965) و پرسشنامه تسهیم دانش اِورد جکوب و همکاران (2007) بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، فنآوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیم دانش و خلاقیت و نوآوری ارتباط معناداری دارد. فنآوری اطلاعات و ارتباطات توانایی پیشبنی نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش را در استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان دارد.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121Evaluation of Internet Use for The Promotion of Professional Development
(The Case of Elementary School Teachers in Isfahan)بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان13301485FAستارهموسویدانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی و آموزگار ابتداییJournal Article20200806The main purpose of this study was to investigate the use of the Internet in order to promote professional development among primary school teachers in Isfahan. Statistical population included all 1969 teachers of districts 1, 3 and 4 of Isfahan. 170 teachers (67 were from district 1, 57 from district 3 and 46 from district5) were chosen as the statistical sample based on stratified sampling method. Research instruments was a researcher-made questionnaire surveying the Internet use at the educational system among primary school teachers in Isfahan. The validity of the questionnaire was examined by the view of experts and its reiliability was calculated by Cronbach Alpha (r= 91%). To analyze data, descriptive and inferential statistics were employed. The findings showed that the participants use internet for scientific and research purposes for professional development at a high level. They, to some extent, use internet services for promoting professional development. Most of the teachers’ awareness about the effectiveness of using internet in the promotion of professional development was at the level but their use of internet in this respect was at the moderate level.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از طریق فرمول مورگان و بهصورت نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، جهت بررسی میزان کاربست اینترنت در نظام آموزشی در میان معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق نظرات متخصصان، و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 91/0 برآورد شده است. یافتهها نشان داد پاسخگویان در حد کم از اینترنت جهت شرکت در فعالیتهای درس گروههای علمی استفاده کردهاند و در حد زیاد از اینترنت برای انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی در راستای ارتقای توسعه حرفهای استفاده مینمایند. اکثر معلمان در خصوص اثربخشی اینترنت در ارتقای توسعه حرفهای، از آگاهی بالایی برخوردارند، ولی سطح کاربرد اینترنت در خصوص ارتقای توسعه حرفهای کمتر از متوسط است.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121Analysis of writing skills in theachers of Persian language and literature
Case Study:Farhangian University Internship Programتحلیل مهارت نگارش در نومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی مطالعه موردی: برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان31491501FAزهراکرمیدکترای تخصصی برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانژیلاده بزرگیاستادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0000-0000-0000خدیجهصفرنوادهاستادیار رشته برنامهریزی درسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20201129
The purpose of this article is to analyze the Persian language and literature internship curriculum by considering students' skills in writing educational designs. To achieve the goal, the qualitative research method was used with semi-structured interview tools and the text of the interns' reports. Sampling was purposeful. Participants were eight female theachers entering the Shahid Bahonar Higher Education Center in Farhangian University in Tehran in 91 and 92. First the text of the interviews, the transcripts and the data were extracted; Data were also removed from the interns' report, then, the data set was analyzed by thematic content analysis method. Findings collected from information sources were considered to be separable in terms of content and level of professional skills, and in the combination of these two levels. The results of this study show that during the internship, the students in question in writing educational designs on the subject of writing, did not fully meet the required competencies, various reasons for it can be mentioned: Course with school courses, and inappropriate teaching methods and strategies; i n the internship curriculum: failure of educational activities, failure to address the knowledge and methods appropriate to the teaching of this subject; And in educational design writing topics: weakness in organizing the design process.هدف از این مقاله، تحلیل برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی با درنظر گرفتن مهارت نومعلمان در طراحیهای آموزشی نگارش است. برای رسیدن به مقصود، از روش پژوهش کیفی با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و متن گزارشهای کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به صورت هدفمند بود. شرکتکنندگان، 8 نفر از نومعلمان دختر (دانشجویان ورودی سال 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران) بودند. ابتدا متن مصاحبهها، پیاده و دادهها استخراج شد؛ از گزارش کارورزان نیز دادهها خارج گردید. سپس مجموعۀ اطلاعات، با روش تحلیل محتوای مضمونی بررسی شدند. یافتههای گردآوری شده از منابع اطلاعرسان، بهگونهای در نظر گرفته شد که در سطح محتوا و سطح مهارتهای حرفهای و در ترکیب این دو سطح، قابل تفکیک باشند. نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در دوره کارورزی توجه و علاقه اندکی به طراحی موضوع نگارش داشتند. همچنین آنها در طول دوره کارورزی، در طراحیهای آموزشی مبحث نگارش، کاملاً به شایستگیهای لازم نرسیدند. دلایل مختلفی برای آن میتوان ذکر کرد. در برنامه درسی رشته: کاربردی نبودن برخی واحدهای درسی، ناهماهنگی فرآیند درسی با دروس آموزشی مدارس و نامناسب بودن شیوه و راهبرد آموزشی دروس. در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیتهای آموزشی، نپرداختن به دانشها و روشهای متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کمتوجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش میباشد.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121Predicting Students' Academic Achievement Based on Motivational and Metacognitive Strategies and Academic Goals in the Science Course of the Ninth Grade of High Schools in Qomپیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم52611504FAاکرمبهرامی اسعدکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانحسنرحیمیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانفاطمهحسین پوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20201117The purpose of this study is to predict students' academic achievement based on motivational strategies, metacognitive strategies and academic purpose in the ninth grade science course. The statistical population of this study includes all ninth grade female students of high schools in Qom in the academic year of 1397-98. Sample of the study (N=331) was selected based on random sampling method using Morgan sample size sampling table. For data collection, two standard questionnaires of the motivational and metacognitive strategies questionnaire (Digrott, 1990) and the academic goals questionnaire (Beaufort et al. 1998) were used. The reliability estimations of the instruments were 0.88 and 0.81, respectively, based on Cronbach's alpha. The students' scores on the final exam of the ninth grade science course were taken as academic achievement. The findings showed that there is a relationship between the students' metacognitive strategies and academic achievement in the ninth grade science course. Moreover, there is a relationship between the students' academic goal and their academic achievement. In conclusion, it can be said that improving motivational and metacognitive strategies and highlighting students' academic goal might increase their academic achievement.هدف از انجام این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 98-1397 است. حجم نمونه شامل 331 دانشآموز بود که با استفاده از جدول مورگان با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد راهبرهای انگیزشی و فراشناختی دیگروت (۱۹۹۰) و پرسشنامه استاندارد هدف تحصیلی بوفارد (1998) با پایایی به ترتیب 88/0 و 81/0 بر اساس الفای کرونباخ استفاده شد. برای پیشرفت تحصیلی، نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی درس علوم پایه نهم لحاظ شد. نتایج حاصله نشان داد که بین راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه نهم رابطه معناداری وجود دارد. اما از بین متغیرهای فوق تنها متغیر هدف تحصیلی توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههایی برای بهبود راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش مییابد.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121Modeling Teachers’ Teaching Emotions Based on Social Practices of Teaching and Socio-emotional Skillsمدلیابی هیجانهای تدریس معلمان بر مبنای فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلمان63771515FAنگارحسینی بافقیدانشجوی دکتری، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، مشاور آموزش و پرورش، یزد، ایرانJournal Article20201227
This study aimed to test the causal relationship between social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills with teachers' emotions. For this purpose, 310 teachers (155 males and 155 females) from the sixth grade of Yazd elementary schools were selected based on cluster random sampling in the academic year of 2019-2020. They responded to the questionnaire of social practices of teaching and socio-emotional skills of teachers (Department of Education staff, 2014) and teachers' emotions (TES) (Frenzel et al., 2016). The results of the structural equation model analysis using empirical data showed that teachers 'emotions directly influences the exogenous variables of social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills. The results of the research indicate that teachers who have socio-emotional skills and are involved with teaching social activities, experience the intense emotions and have a positive relationship with their students. The results also showed that teachers have socio-emotional skills, experience more positive emotions and have positive relationship with their students. Therefore, teachers need social practices of teaching and socio-emotional skills to boost their positive emotions and control their negative emotions.این پژوهش، با هدف آزمون رابطۀ علی بین فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلم با هیجانهای تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعۀ آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستانهای یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجانهای تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از دادههای تجربی، نشان داد هیجانهای تدریس معلم بهطور مستقیم از متغیرهای برونزاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر میپذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارتهای هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس برمیآیند، هیجانهای مثبت بیشتری را تجربه میکنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانشآموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجانهای مثبت و تنظیم هیجانهای منفی، معلمان به فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانشآموزان و کنترل موقعیتهای استرسزا نیاز دارند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005320201121The Relationship between Professional Maturity and Innovative Behaviors of Teachers Teaching at Second Period of Primary Schools in Shahr-e-Reyرابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری79911520FAلیلاصفایی فخریدکتری مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایران0000-0002-4396-6134صدیقهمسن آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایرانخمینی(ره)شهرری، تهران، ایران.Journal Article20201114Abstract<br /> The purpose of this study is to determine the relationship between professional maturity and innovative behaviors in teaching teachers of the second grade of elementary school in the second district of the city. The method of the present study is descriptive and correlational. Ray was in the academic year of 1998-99, of which 100 were selected using the Cochran formula as a simple random sample. In order to collect information, Savikas and Profley (2011) professional maturity questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.67 and researcher-made innovative behaviors questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.86 were used. The obtained data were statistically analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression tests using SPSS 26 software. The results showed that there is a significant positive correlation between professional maturity and its components including concern, curiosity, self-confidence and counseling with innovative behaviors in teachers' teaching. The components of professional maturity, including concern, curiosity, self-confidence, and counseling, can also predict innovative behaviors in teacher teaching.هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهرری بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس پایه دوم ابتدائی ناحیۀ 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة بلوغ حرفهای سـاویکاس و پرفلـی (2011) با ضریب آلفای کرونباخ 67/0 و پرسشنامة محققساخته رفتارهای نوآورانه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0استفاده شد. دادههای به دستآمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بهشیوه همزمان و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین بلوغ حرفهای و مؤلفههای آن شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتمادبه نفس و مشاوره گرفتن با رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفههای بلوغ حرفهای شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتماد به نفس و مشاوره گرفتن قادر به پیشبینی رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان هستند.