دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122Examinning Stdents-Teachers’ inclination Towards Teaching Profession in Farhangian University of Kurdistan Provinceبررسی روند علاقه مندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفه معلمی1141164FAابراهیممحمدپورمدرس، دکترای تخصصی سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانالنازحیدریدانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانسمانهجمشیدیکارشناس آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20200204The current study aimed to investigate stdents-teachers’ inclination towards teaching profession in Farhangian University of Kurdistan Province from 2015 to 2018. In this descriptive study, a total of 258 student-teachers (133 males and 125 females) from among 928 student-teachers were selected using stratified sampling method. The data were collected by using a researcher-made questionnaire in a five-point Likert type scale. The validity of the questionnaire was confirmed by employing contact validity index and expert views. The reliability of the questionnaire was assessed using the Cronbach’s Alph method (α= 0.99). The findings revealed that the interest of both male and female student-teachers was significantly higher than the hypotitical mean among the four cohorts. The mean scores of student-teachers interest in teaching profession before entering university for both groups was higher than the hypotitical mean. The trends of interests in continuing being teacher for male students for the four cohorts is increasing, while the trend for female students is fluctuating, meanwhile, the 2019 cohort, both male and female are different from the other cohorts.پژوهش حاضر با هدف بررسی روند علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای 1394 تا 1397 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی انجام شده است. پژوهش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش برابر است با 928 نفر که از این تعداد 258 دانشجومعلّم (133 پسر و 125 دختر) به شیوه نمونه گیری طبقهای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در سطح پنج درجهای مقیاس لیکرت گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص ضریب روایی محتوایی و از طریق مراجعه به متخصصان حاصل شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و ضریب 0.99 به دست آمد. یافتهها نشان داد که علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه پسر و دختر در همه ورودیهای 1394 تا 1397 به حرفه معلمی بالاتر از حد متوسط است. میانگین نمرات علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه در همه ورودیها به حرفه معلمی، قبل از ورود به دانشگاه، بالاتر از حد متوسط است. روند علاقه به ادامه حرفه معلمی برای دانشجومعلمان پسر ورودیهای 1394 تا 1397 افزایشی است؛ درصورتیکه این روند برای دانشجومعلمان دختر بین ورودیهای 1394 و 1395 کاهشی و سپس افزایشی است. در این میان ورودیهای 1397 هر دو گروه پسر و دختر متفاوت هستند و میزان علاقهمندی آنان به حرفۀ معلمی در مقایسه با سایر ورودیها بالاتر است.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122Characteristics of a Good Teacher from the Viewpoint of Farhangian University Student Teachers:
The case study of Fatemeh Al-Zahra Campus in Yazdویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: مطالعه موردی پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد15251170FAصدیقهناظمیانمدرس، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایرانJournal Article20200325Professor is the most important and fundamental factor of success in achieving educational goals in any university institution. Awareness of students' opinions about the characteristics of a good university professor helps us to make informed decisions in setting up teaching and educational activities. The present study was conducted to determine the characteristics of a good university professor from the perspective of Farhangian University student teachers. The present study is a cross-sectional descriptive analytical study. The study population was 100 students of Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd. Who have completed at least 2 semesters, and were studying in the second semester of the 2019-20 academic year. 97 people were selected via simple random sampling method. The data collection tool was a questionnaire related to the characteristics of a good university professor. The results showed that the professor's scientific ability, familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students was one of the most important characteristics of a good teacher in this study, which, along with teaching experience, can lead to the development of educational quality; Therefore, Farhangian University should use teachers with high scientific ability who are familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students.استاد، مهمترین و اساسی ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر مؤسسه دانشگاهی می باشد. آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی به ما کمک می کند تا در تنظیم فعالیت های تدریس و ارزیابی آموزشی با آگاهی تصمیم بگیریم. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی، از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعۀ مورد بررسی را صد نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد تشکیل داده است. دانشجویان مزبور، حداقل دو ترم تحصیلی را گذرانده و در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 97 نفر به روش تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که توسط دانشجویان تکمیل گردید. نتایج نشان داد که توان علمی استاد، آشنا با روش های ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو از مهمترین خصوصیات یک استاد خوب در این مطالعه بود که در کنار سابقۀ تدریس می تواند باعث پیشرفت کیفیت آموزشی شود؛ لذا دانشگاه فرهنگیان بایستی در انتخاب استادان، از مدرسین با توان علمی بالا و آشنا با روشهای ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو استفاده نماید.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122Determining Organizational Procrastination & Indifference Based on Personality Traits and Job Nature in Employees of Education Office in Qods Cityتبیین اهمال کاری و بی تفاوتی سازمانی بر اساس ویژگی های شخصیتی و ماهیت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس27441239FAسمیراقاضیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانحمیدرحیمیدانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20200309Educational organizations, including the organization of education, have a central role in the development of human capital in any society, and human capital education is one of their most important tasks. Therefore, addressing the issue of organizational indifference and procrastination is one of the most important issues. Thus the purpose of this research was to determine organizational procrastination and organizational indifference based on personality traits and job nature in employees of education office in Qods City. This research is a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all employees in Qods City. Using Cochran Formula and stratified randomized sampling, 324 employees were chosen as the sample. To collect data, Standard Organizational Procrastination Questionnaire (2011), Standard Organizational Indifference Questionnaire (2010), Standard Job Nature Questionnaire (1976) and Standard Personality Traits Questionnaire (1999) were used. Content validity (by experts & specializations) and construct validity (via confirmatory factor analysis) were estimated. Reliability of the questionnaires was estimated through Cronbach alpha coefficient as well. To analyze data, descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential statistics (i.e. one sample t-test, Pearson correlation coefficient & regression analysis) were employed. The findings showed that mean of organizational procrastination in the employees was low, the organizational indifference of the staff was lower than the average, and the average of the job nature and personality traits were higher than average. There is a negative and significant relationship between job nature and personality traits with organizational procrastination and organizational indifference. Both job nature and personality traits can significantly predict organizational procrastination and organizational indifference.سازمانهای آموزشی و از جمله سازمان آموزش و پرورش در تربیت سرمایه انسانی هر جامعهای نقش محوری دارند و تربیت سرمایهانسانی از وظایف مهم آنها است، بنابراین پرداختن به مقوله بیتفاوتی و اهمالکاری سازمانی، از مسائل مهم به شمار میآید. لذا هدف تحقیق حاضر، تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شغلی و شخصیتی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعهآماری شامل کارکنان آموزش و پرورش شهرستان قدس میباشد که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 324 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اهمالکاریسازمانی (1390)، پرسشنامه استاندارد بیتفاوتیسازمانی(1389)، پرسشنامه استاندارد ماهیتشغلی (1976) و پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی (توسط کارشناسان و متخصصان) و سازه (تحلیلعاملی تأییدی) تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین اهمالکاری سازمانی کارکنان، در حد کم؛ بیتفاوتیسازمانی کارکنان، کمتر از حد متوسط؛ و میانگین ماهیتشغلی و شخصیتی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بود. بین ویژگیهای شغلی و شخصیتی با اهمالکاریسازمانی و بیتفاوتیسازمانی کارکنان، رابطه منفی و معنادار وجود دارد. هم ویژگیهای شغلی و هم شخصیتی، قابلیت پیشبینی اهمالکاری و بیتفاوتیسازمانی کارکنان را دارند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122Constructivism, High School, Teacher’ Professional Competencies, Teacher Educationبررسی میزان صلاحیت های حرفهای مبتنی بر دیدگاه سازنده گرایی دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان45561240FAمریمکاوسیکارمند، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20200310The purpose of this study was to examine female high school teachers' professional competencies based on constructivism perspective in Hamedan city. This research is a descriptive survey. Statistical population of this study consists of all female high school teachers of Hamedan city. 150 teachers were selected based on multi-step cluster sampling method and according to Morgan Table. A questionnaire was used for data collection. Its reliability was estimated through Cronbach’s Alpha which turned out to be about 0/75. The findings showed that the participating teachers have professional competences while interviews showed that the teachers do not have professional competencies according to constructivism perspective. Moreover, higher education centers did not have influential roles in upbringing constructivist teachers.هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان صلاحیتهای حرفهای دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان بر اساس دیدگاه سازندهگرایی می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه را دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان تشکیل دادهاند. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بر اساس جدول مورگان تعداد 150 نفر از دبیران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/75 محاسبه شد. یافته ها نشان داد که دبیران از صلاحیتهای حرفهای سازنده گرایی برخوردارند. در حالی که نتایج سؤالات مصاحبه نشان داد دبیران از صلاحیتهای حرفهای مبتنی بر سازندهگرایی برخوردار نیستند. همچنین نتایج یافته ها نشان داد مراکز آموزش عالی نقش مؤثری در تربیت معلمان سازندهگرا نداشتند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122Predicting the Relationship between Attachment Styles and Inclination towards Drug Use among Boy Students in Farhangian University of Kurdistanپیش بینی رابطه سبک های دلبستگی با گرایش به مواد مخدر در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان کردستان57661241FAسیف الهرحمانیمربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانآرویناحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد سنندج، کردستان، ایرانفرزادشریفی چالگهدانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سقز، کردستان، ایرانJournal Article20200327Consuming drug and addiction to that known as one of important social psychiatric damages in recent century , threat various groups specially young an college students <br /> Aim of recent experiment was checked relation between attachment styles with trendcy to use drug in male students of farhangian university of Kurdistan Recent experiment was descriptive-correlation .statistical society of this experiment was all of farhangian university male students in 1398-1399 school year . That 294 persons where chosen by Morgan table and Kokran formula as statistical samples. Data collected by attachment styles Questionnaire of hazen & shaver and tend to be drug scale of Farchado and Et al .Conclusion of experiment indicated there is not relation between tendency to addiction with secure style kind (P>0.05) but there is a relation with insecure ambivalent and avoidance (P<0.05) that under the pretext of collected data with secure tendency increase in families with children tendency of using drug will be decrease . Also, any amount of attachment lead to the ambivalent insecure attachment increases the tendency to addictionمصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن به عنوان یکی از مهمترین آسیب های روانی - اجتماعی قرن حاضر، اقشار مختلف خصوصاً جوانان و دانشجویان را همواره در معرض تهدید قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی با گرایش به مصرف مواد در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان کردستان است. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری آن کلیۀ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 94-1393 بوده اند که با استفاده از جدول مورگان و فرمول کوکران، 294 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و مقیاس گرایش به اعتیاد فرجاد و همکاران استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین گرایش به اعتیاد با سبک دلبستگی ایمن، رابطه معنادار وجود ندارد؛ اما با سبک های دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های به دست آمده با افزایش دلبستگی ایمن خانواده ها با فرزندان می توان میزان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد. همچنین هر اندازه میزان دلبستگی به سمت دلبستگی ناایمن دوسوگرا سوق یابد، میزان گرایش به اعتیاد نیز افزایش می یابد.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004320191122The Effectiveness of Short-Term Solution-Based Therapy on Problem Solving Ability and Interpersonal Relationships among Studentsاثربخشی درمان کوتاه مدت راه حل محور بر توانایی حل مسئله و روابط بین فردی دانشآموزان67791242FAمارالابراهیمیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایرانسعیدشریفی رهنمودانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانآیت الهفتحیاستادیار پژوهشی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایرانمجیدشریفی رهنموکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20200228The purpose of this study was to identify the effect of short-term solution-based therapy on problem solving ability and interpersonal relationships in secondary school girl students. The method of this study was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of female secondary high school students in Tabriz. 30 female students from District 3 of Tabriz Education office were selected based on convenience sampling and were randomly divided into two groups of control (N=15) and experimental (N=15). The short-term solution-based therapy was administered to the experimental group in seven training sessions. After completing the training, both groups resumed post-test problem solving and interpersonal relationships. In addition, Cassidy and Long (1996) and Siegel, Smith, and Maska (2001) Interpersonal Relationship Questionnaires were used to collect the required data. Reliability of the questionnaires were checked through Cronbach's alpha coefficient which were 0.92 and 0.89 respectively. Content validity of the questionnaires were examined as well. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) results showed that short-term solution-based therapy is effective on problem solving and its dimensions and interpersonal relationships among students. Therefore, a short-term solution-based approach can be used to improve interpersonal relationships and develop problem-solving skills.این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر توانایی حل مسئله و روابط بین فردی دانش آموزان دختر انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بودند که به صورت تصادفی خوشه ای، از بین نواحی آموزش و پرورش، ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب شد. از ناحیه مزبور نیز یک مدرسه انتخاب و از بین آنان تعداد 30 دانش آموز دختر به روش نمونه گیری در دسترس برگزیده شدند، آن گاه به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15) و آزمایش(15) قرار داده شدند. درمان راه حل محور کوتاه مدت در قالب هفت جلسه آموزشی برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه مجدداً نسبت به پیش آزمون در پس آزمون حل مسئله و روابط بین فردی شرکت کردند. در ادامه برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) و پرسشنامه روابط بین فردی سیگل، اسمیت و ماسکا (2001) استفاده شد که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که مقدار آن در پرسشنامه های مذکور به ترتیب 0/92 و 0/89 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد: درمان راه حل محور کوتاه مدت بر حل مسئله و ابعاد آن و روابط بین فردی دانش آموزان مؤثر است. بنایراین می توان در جهت بهبود روابط بین فردی و توسعه مهارت های حل مسئله از رویکرد راه حل محور کوتاه مدت بهره جست.