دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522The Impact of Knowledge Management System on the Sixth-Grade Teachers' Professional Development in Birjandتأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفهای معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند117669FAسیده ملیحهحسینیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.محسنآیتیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانحسینشکوهی فرداستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.Journal Article20171222The aim of this research was to study the effect of knowledge management system on teacher professional development. This quasi-experimental study with control group pre- and post-test design included a statistical population of 110 sixth grade teachers in Birjand in the academic years of 1392-1393. The sample was selected by following purposive systematic sampling method according to educational level, work experience and computer knowledge. They were accordingly divided into one control and one experimental group with 20 participants, who took a pre-test, experienced the treatment (i.e. the independent variable) for four months and finally sat for a post-test. The collected data was analyzed by using descriptive and inferential statistical methods (e.g. MANCOVA). A questionnaire was developed on the basis of the standards of Maryland University to evaluate the teachers' professional development. The face validity of the questionnaire was confirmed by experts and its construct validity was previously confirmed in a study by Ayobi (2014). The reliability of the instrument (i.e. 0.93) was calculated by using Cronbach's alpha. It was used knowledge management system as mediator. The knowledge management system specially developed for the sixth grade teachers was considered as the mediator variable. The results showed that knowledge management system enhanced the teachers' professional development and positively affected the nine components of professional development, namely educational design, specialized knowledge, cooperation and collaboration, practice teaching, educational technology, assessment, research orientation, learning environment and teacher development and growth.هدف این پژوهش، تعیین ثأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفهای معلمان بود. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با (طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 110 نفر از معلمان پایه ششم شهرستان بیرجند بودند.40 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش هدفمند (بر اساس پایه تحصیلی، سابقه کار، میزان آشنایی با کامپیوتر) انتخاب شدند. 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل در معرض پیش آزمون قرار گرفتند، بعد از 4 ماه اعمال متغیر مستقل، پس آزمون برای گروه آزمایش و کنترل به اجرا درآمد. جهت تجزیه وتحلیل داده های جمعآوریشده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل مانکوا) استفاده شد. برای سنجش وضعیت توسعه حرفه ای معلمان، از پرسشنامه ساخته شده بر اساس استانداردهای دانشگاه مریلند استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه، مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و روایی سازه نیز در پژوهش ایوبی (1393) مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه0/93 به دست آمد. از سامانه مدیریت دانش، بهعنوان عامل مداخله گر استفاده شد و سامانه مدیریت دانش به طور خاص برای معلمان پایه ششم طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سامانه مدیریت دانش به طورکلی باعث افزایش توسعه حرفه ای معلمان شده، و همچنین این سامانه به طور مجزا بر هر نه مؤلفه توسعه حرفه ای شامل: «طراحی آموزشی، دانش تخصصی، همکاری و تشریک مساعی، اجرای تدریس، فناوری آموزشی، ارزیابی، تحقیق محوری، محیط یادگیری و رشد و بالندگی معلمان» تأثیر مثبت داشته است.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522The Relationship between School Organizational Climate and the Effectiveness of Physical Education Teachers in Rashtرابطه جو سازمانی مدرسه با اثربخشی دبیران تربیت بدنی شهرستان رشت1936670FAمحسنحلاجیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20171222اثربخشی معلم، برآیند تمامی مؤلفه ها و تلاشهای زیرنظامهای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو سازمانی مدرسه و اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از منظر روش، از نوع توصیفی- همبستگی، و از منظر جمعآوری داده، پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی زن و مرد شهرستان رشت تشکیل دادند. جامعه آماری برابر 207 نفر و نمونه آماری با روش کل شمار انتخاب شد. پرسشنامه توصیف جو سازمانی اصلاح شده برای مدارس و پرسشنامه اثربخشی معلم (حلاجی، 1395) برای معلمان تربیت بدنی، اصلاح و اعتبار سنجی شد که پایایی آن توسط دباغ (1396) به میزان 0.91=α گزارش شده است. برای مقایسه توصیفی دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون نرمال بودن نمونه آماری، از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 05/0≤ P استفاده شد. نتیجه آزمون نرمال بودن، نشان داد که داده ها از منحنی نرمال تبعیت نمیکنند. نتیجه فرضیه کلی نشان داد که بین جو سازمانی مدارس شهرستان رشت و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد؛ اما بین سه بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار حمایتی، رفتارمتعهدانه و رفتار صمیمی) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد و بین دو بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار ناامیدانه و رفتار دستوری) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط منفی معنی داری وجود دارد.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522English Language Teacher Education Curriculum in Farhangian University: Appropriacy to Teacher Trainee’s Future Professional Needsبررسی برنامه درسی تربیّت معلّم زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان از منظر میزان انطباق با نیازهای حرفه ای دانشجومعلّمان3759671FAمهدیکرمیدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-2243-5975Journal Article20171222Many experts believe that one of the main causes of ineffective language learning in Iranian state schools has been inefficient teacher education. As a result, a new curriculum for English language teacher education has been in place in Farhangian University since 2012. This study aimed to examine some aspects of the curriculum that needed to be improved, changed and/or maintained in order to help improve English language teaching in Iran. The evaluation framework of second language teacher education developed by Richards (1998) was employed as a guideline for analying the curriculum. The research was conducted through a course material analysis and the data was collected through questionnaires and interviews from 150 male and female teacher-students and 5 teacher educators. The results revealed that the programme has many advantages including its special emphasis on language teaching theories, teaching skills, communication skills and subject matter knowledge. However, there were some shortcomings, namely lack of close supervision of the practicum at schools, no pre-thought policies for teacher-students participation in English teachers' communities of practice, insufficient time allotted to teaching conversational skills and more consciousness-raising activities for teacher-students in terms of pedagogical reasoning skills and the influential socio-cultural factors in second language learning. <br /><strong> </strong>به اعتقاد برخی از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی یادگیری ضعیف زبان انگلیسی در مدارس دولتی ایران، وجود ضعف هایی در حوزه تربیّت معلّم بوده است؛ بدین منظور از سال 1391 برنامه درسی جدید تربیّت معلّم زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شد. هدف از مطالعه حاضر این بود که در راستای بهبود وضعیّت آموزش زبان انگلیسی در کشور به بررسی ابعادی از این برنامه بپردازد که نیازمند اصلاح، تغییر، و یا ابقاء می باشند. مدل ارزیابی برنامه تربیّت معلّم زبان دوّم ریچاردز (1998) نیز جهت تحلیل این برنامه انتخاب شد. پژوهش از طریق تحلیل موادّ درسی و با جمعآوری دادهها از 150 دانشجومعلّم مرد و زن و 5 نفر از اساتید از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج نشان داد که این برنامه دارای نقاط قوّت بسیاری از جمله تأکید ویژه بر نظریههای آموزش زبان، مهارتهای تدریس، مهارتهای ارتباطی، و دانش موضوعی میباشد، امّا کاستیهایی هم وجود دارد. از آن جمله، نظارت دقیقی بر حسن اجرای واحد تدریس عملی در مدارس وجود ندارد؛ تدابیر خاصّی برای مشارکت دادن دانشجومعلّمان در اجتماعات علمی معلّمان زبان انگلیسی کشور اندیشیده نشده است؛ آموزش مهارتهای گفتاری- شنیداری، نیازمند زمان بیشتری می باشد؛ و اینکه، دانشجومعلّمان، نیازمند آشنایی بیشتری با مهارتهای استدلال تعلیمی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر یادگیری زبان دوّم هستند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522The Relationship between Ardebil Teacher Researchers' Information Literacy and Time Management and their Research Anxietyرابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل6178672FAمهدیحسنیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیJournal Article20171222The present study aims to investigate the relationship between time management and information literacy and anxiety of research in teacher researchers of Ardabil. In this descriptive/ correlational study, the statistical population included 344 teacher researchers of Ardabil in academic years of 93-94, out of which 181 persons were selected as the sample by employing stratified random sampling method of Kerejsi and Morgan table. To collect data, the researcher used Hashemizade et al.'s (1385) questionnaire of time management, Duel's (1994) questionnaire of information literacy and Higins and Kutrlic's (2006) questionnaire of research anxiety. The validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts. In addition, the reliability measures through Cronbach’s Alpha coefficient were obtained (i.e. time management questionnaire (0.83), information literacy questionnaire (0.89) and anxiety of research questionnaire (0.35). Kolmogorov-Smirnov Test was used to determine the normality of data distribution. The data was analyzed by employing descriptive statistics methods (frequency, percentage, mean and standard deviation) and referential statistics methods (one sample t-test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions). The results indicated that the teacher researchers' time management and information literacy values were meaningfully higher than the mean and their anxiety of research was meaningfully lower than the mean. Also, there was a meaningful negative relationship between the participants' time management, information literacy and the components of these two on one hand and the subjects' anxiety of research on the other hand. The findings of multiple regressions suggested that there was a meaningful reverse predictor relationship between their time management and anxiety of research on one hand and their information literacy and research axiety on the other hand. More specifically, the components of interpretation, combination and use of information, out of the seven components of information literacy, showed a meaningful reverse predictor relationship with anxiety of research.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی دوئل (1994) و پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تأیید اساتید و صاحبنظران رسید. همچنین در پژوهش حاضر، میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت زمان (83/0)، برای پرسشنامه سواد اطلاعاتی (89/0) و برای پرسشنامه اضطراب پژوهش (35/0) به دست آمد. برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (آزمونt تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به گونهای معنیدار، بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط بهگونهای معنیدار، پایینتر است. همچنین روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آنها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان، رابطه پیش بینی کننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش دارد و از میان چهار بعد مدیریت زمان، تعیین اهداف و اولویتبندی، رابطه پیشبینی کننده معکوس معنی داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارد. همچنین سواد اطلاعاتی نیز رابطه پیشبینیکننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش دارد و از هفت بعد سواد اطلاعاتی، ابعاد تفسیر، ترکیب و استفاده از اطلاعات، رابطه پیشبینی کننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522Proposing an Applied Framework for Teachers to Develop Aesthetics in Children with an Emphasis on Aesthetic Discourses of Dewey, Steiner, and Vygotskyارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی شناسی کودکان با تأکید بر گفتمان زیبایی شناسی دیویی، اشتاینر و ویگوتسکی79104673FAزهرهکرمیعضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-5484-7069محمدرضایوسف زادهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-1667-1859Journal Article20171222Aesthetics education is one of the important goals of education systems especially at early childhood. The purpose of this research is to propose a practical framework for teachers to develop aesthetics in early childhood. For this purpose, the study employed document analysis and content analysis of the resources in internal and external databases on aesthetics education. Among the sources related to aesthetics education, 65 sources were selected and their findings were coded and categorized in tables in terms of the goals and necessities of aesthetic education, the common discourses of aesthetics, the implications of three common discourses in aesthetics education and the strategies for children's aesthetics education. Finally, a framework, based on the obtained categories, was proposed in which the goals and necessities of aesthetics education, the common discourses in aesthetics education, the implications of three discourses and strategies for the development of children's aesthetics were introduced. Teachers, using this framework, can provide the foundations for implementing aesthetics education at early childhood.تربیت زیبایی شناسی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت، مخصوصاً در دوره اولیه کودکی است. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی شناسی کودکان در دوران اولیه کودکی است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله ای منابع موجود در پایگاههای داخلی و خارجی پیرامون تربیت زیبایی شناسی کودکان استفاده شد. از میان منابع مرتبط با تربیت زیبایی شناسی، 65 منبع انتخاب شد و یافته های آنها در حوزه اهداف و ضرورت های تربیت زیبایی شناسی، گفتمان های رایج زیبایی شناسی، دلالت های سه گفتمان رایج در حوزه تربیت زیبایی شناسی، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی شناسی کودکان، کد گذاری و مقوله ها در جداول طبقه بندی شدند. در نهایت بر اساس مقولات به دست آمده، چارچوبی پیشنهاد شد که در آن، اهداف و ضرورت های تربیت زیبایی شناسی، گفتمان های رایج در حوزه تربیت زیبایی شناسی، دلالت های سه گفتمان، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی شناسی کودکان معرفی شدند. معلمان با بهره گیری از این چارچوب، می توانند مقدمات اجرای تربیت زیبایی شناسی را برای کودکان در دوران اولیه کودکی فراهم سازند.دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56003120180522Studying the Relationship between Teachers' Professional Qualities and Students' Entrepreneurial Motivation and Spiritبررسی رابطه بین صلاحیت های حرفه ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانشآموزان105119674FAفخرالساداتنصیری ولیک بنیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.اکرممرادی سفردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20171222This study investigated the impact of teachers' professional qualities on the students' entrepreneurial motivation and Spirit in the female vocational schools of Hamadan. The statistical population of this descriptive and correlational research included 799 students in the academic years of 1396-1397. According to the stratified random sampling of Kergcie and Morgan table, a sample of 260 students was selected. Three standard questionnaires were used: Teachers' Professional Qualities, Entrepreneurial Spirit and Entrepreneurial motivation. The face and content validity of the questionnaires were examined and their reliability measures, according to Cronbach's alpha, were calculated to be .93, .88 and .85, respectively. The data was analyzed by using SPSS and Lisrel softwares. The results showed that there was a positive meaningful relationship between the teachers' professional qualities and the students' entrepreneurial motivation and spirit. However, it was observed that the indirect effect of the teachers' professional qualities on the students' entrepreneurial spirit with the mediating role of entrepreneurial motivation was not meaningful.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صلاحیت های حرفه ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانش آموزان مدارس دخترانه فنی و حرفه ای و کار و دانش شهر همدان در سالتحصیلی 1397-1396 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر مدارس دخترانه فنی و حرفه ای و کار و دانش شهر همدان به حجم 799 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد صلاحیت های حرفه ای معلمان، روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری انجام شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرانباخ محاسبه و به ترتیب 93/0، 88/0 و 85/0 برآورد گردید. دادههای پژوهش، پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: بین صلاحیت های حرفه ای معلمان و انگیزه کارآفرینی با روحیه کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و اثر مستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی، مثبت و معنی دار بود. ولی اثر غیرمستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر روحیه کارآفرینی با نقش میانجی انگیزه کارآفرینی، معنیدار نبود.