دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522Predicting Teachers' Burnout Based on Tolerance of Ambiguity and Self-Compassionپیشبینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقتورزی1151652FAکامرانمالکپور لپریدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-9374-2358اعظمبختیاری رنانی. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایرانJournal Article20210419The purpose of this study is to predict teachers' burnout based on their tolerance of ambiguity and self-compassion. This research is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. The statistical population includes high school teachers in Shahrekord who were teaching in the academic year of 1399-1400. One hundred teachers were selected via random cluster sampling as the research sample. To collect data, burnout questionnaire (Maslach, 1981), self-compassion (Neff, 2003) and ambiguity tolerance questionnaire (McLean, 1993) were used. The content and face validity of all three questionnaires were confirmed by experts in the relevant field. Cronbach's alpha test was used to estimate the reliability of the instruments; The reliability of the questionnaires was calculated to be 0.70, 0.73 and 0.60, respectively. The results of multiple-regression (significance level of .05) showed that it is possible to predict the participants’ burnout based on the variables of tolerance of ambiguity and self-compassion. There is also a significant negative relationship between jobs burnout and the other variables (p <0.05). Therefore, the higher the compassion for oneself or tolerance of ambiguity, the lower the rate of burnout among the teachers. Based on the findings of this study, it is recommended that schools officials and counselors help to increase the level of tolerance of ambiguity and self-compassion as a way to reduce job burnout among teachers.هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقتورزی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد، مشغول یه خدمت در سال تحصیلی 1399-1400 هستند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 100 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ (1981) و خودشفقتورزی نف (2003) و تحمل ابهام مک لین (1993) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری هر سه پرسشنامه توسط متخصصان در حوزه مربوطه مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی خصیصه پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و بر اساس آن پایایی پرسشنامهها به ترتیب 70/0، 73/0 و 78/0 بهدست آمد. نتایج بررسی فرضیهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میتوان با توجه به متغیرهای تحمل ابهام و خودشفقتورزی، فرسودگی شغلی را پیشبینی کرد. نتایج، نشان دهندۀ این است که بین متغیر خودشفقتورزی و تحمل ابهام با فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد (05/0>p)؛ بنابراین هرچه خودشفقتورزی و تحمل ابهام بالاتر باشد میزان فرسودگی شغلی پایینتر است. از این رو، پیشنهاد میشود مدارس جهت کاهش فرسودگی شغلی به پرورش تحمل ابهام و شفقت به خود بهعنوان ابزاری برای افزایش رضایت شغلی استفاده نمایند و مشاوران مدارس برنامهای مبتنی بر تحمل ابهام و شفقت به خود جهت کاهش فرسودگی شغلی معلمان طراحی کنند.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1652_dd18d46c0e9df4d0317042a5b128befc.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522Studying Educational Guides and Supervisors’ Performance in Educational Administrators’ Plan and Comparing it with Rural Guidance Teachers’ Plan in South Khorasan Provinceبررسی عملکرد ناظران و راهنمایان آموزشی در طرح راهبران آموزشی و تربیتی و مقایسه آن با طرح معلمان راهنمای روستایی در استان خراسان جنوبی17351655FAمیتراعزتیاستادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیسیفیدانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفائزهمحمداسمعیلیدانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210325The current study aims to assess educational supervisors’ performance in educational administrators’ plan and compare it with rural guidance teachers’ plan in South Khorasan province. For this purpose, 186 teachers working in multi-level classes in the South Khorasan province, who have work experience as a guidance teacher and an educational administrator, were considered as the research population, from among whom 125 teachers were randomly selected as the research sample using Cochran formula. The instrument used in this study was Tork Zadeh and Norouzi’s (2010) Educational Guidance And Supervision Service Scale which was prepared based on Oliva and Pawalas’ (2004) model. The reliability of the instrument was calculated as 0.96 using Cronbach's alpha, and its validity was calculated and confirmed between 0.58-0.92 using item analysis. One-sample T-test, independent-sample T-test, Analysis of variance (ANOVA) and the Scheffe test were used to analyze the data. The results showed that teachers assessed performance of rural guidance teachers below the average in general. In addition, teachers generally evaluated the performance of educational administrators above the average. Finally, it was found that educational administrators generally have been more successful than guidance teachers.هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عملکرد ناظران و راهنمایان آموزشی در طرح راهبران آموزشی و تربیتی و طرح معلمان راهنما در استان خراسان جنوبی بود. بدین منظور، معلمان شاغل در کلاسهای چندپایه در استان خراسان جنوبی -که تجربه لازم و کار با معلمان راهنما و راهبران آموزشی و تربیتی را داشتند- به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند؛ که تعداد آنها 186 نفر بود. از این تعداد، با استفاده از فرمول کوکران 125 نفر بهطور تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی ترکزاده و نوروزی (1389) بر مبنای مدل اولیوا و پاولز (2004) بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 و روایی آن با استفاده از روش تحلیل گویه بین 58/0 تا 92/0 محاسبه و تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای t تکنمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون شفه استفاده شد. نتایج، حاکی از آن بود که معلمان عملکرد معلمان راهنمای روستایی را پایینتر از حد متوسط و عملکرد راهبران آموزشی را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند. مقایسه عملکرد راهبران آموزشی و تربیتی با معلمان راهنما حاکی از آن است که راهبران آموزشی موفقتر از معلم راهنمایان عمل کردهاند.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1655_38e16193cbcd066a3515a35de7db299f.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522Comparison of Personality Traits of Two Groups of Participating and Not Participating Primary Teachers in The Jaber Project 1399-1400مقایسه ویژگیهای شخصیتی دو گروه معلمان ابتدایی مشارکتکننده و بدونمشارکت در طرح جابر 1400-139937551810FAراضیهعابدینی ولامدهیدانشجوی دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانمرتضیمیرزابیگیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.شهربانوپیشقدمکارشناس جغرافیای طبیعی، دانشگاه آزاد، تربت حیدریه، ایرانصدیقهعباسیکارشناس تاریخ، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20210617Because people with different personality traits display different decisions to participate in projects introduced by the ministry of education and especially Jaber project, the aim of the present study was the comparison of the personality traits of two groups of participating and non-participating primary school teachers in Jaber project during 1399-1400 in Zaveh city. The method of the present research was descriptive and causal-comparative. The statistical population consisted of 320 primary school teachers from whom 104 teachers were selected as the sample of the study based on the availability principle (61 participating and 43 non-participating in the Jaber project). Due to the Corona virus problem and the absence of teachers in schools, data were collected through WhatsApp and Telegram social networks. In this study, participants completed the personality questionnaire developed by McCray and Costa (1975). To analyze the findings, descriptive statistics and independent samples T-test via SPSS software version 24. The results of the study showed that in terms of personality traits of extraversion, agreeableness and conscientiousness, there was a significant difference between the participating and non-participating teachers in Jaber project. Considering that personality traits are considered as important and influential factors in teachers' participation in the proposed projects, paying attention to these traits can be necessary to understand this issue.از آنجا که افراد با ویژگیهای شخصیتی متفاوت، اقدامات متفاوتی برای حضور در طرحهای معرفیشده از سوی آموزش و پرورش و بهخصوص طرح جابر بن حیان از خود نشان میدهند، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ویژگیهای شخصیتی دو گروه معلمان ابتدایی مشارکتکننده در طرح جابر و بدونمشارکت در طرح جابر در شهرستان زاوه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل 320 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان زاوه بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس، 104 نفر از آنها انتخاب شدند (61 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت داشتند و 43 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت نداشتند) که به دلیل وجود کرونا و عدم حضور معلمان در مدارس از طریق پرسشنامه آنلاین و شبکههای اجتماعی واتساپ و تلگرام ارزیابی شدند. در این پژوهش، شرکتکنندگان پرسشنامه شخصیت مککری و کاستا(1975) را تکمیل نمودند. برای تحلیل یافتهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون t برای دو گروه مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS ویراست 24 استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی معلمان مشارکتکننده در طرح جابر بیشتر از میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی در معلمانی است که در طرح جابر شرکت نداشتهاند. با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بهعنوان عامل مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در طرحهای پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب میشوند، بنابراین توجه به این ویژگیها برای درک این موضوع ضروری به نظر میرسد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1810_f206ecd4287b3f9052c3fadd71fb8734.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522The Mediating Role of Total Quality Management (TQM) on the Relationship between Organizational Culture and Job Motivation
(A Case Study: Teachers of Firoozabad City)نقش واسطهای مدیریت کیفیت جامع (TQM) در رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی (مورد مطالعه: معلمان شهر فیرزآباد)57771829FAزهرامومن فردانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ورشو لهستانوحیددستیاردانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-8988-2668گل افروزرمضانیدانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20210211The purpose of this study was to investigate the role of total quality management (TQM) on the relationship between organizational culture and teachers' job motivation. In this survey statistical population included 440 teachers in Firoozabad City, of which 205 of them were selected as a sample using Morgan table and using class and relative sampling method. For data collection, Organizational Culture Questionnaire of Denison (2000), Job Motivation Questionnaire of Hackman & Oldham (1975), and Total Quality Management Questionnaire of Mittel et al. (2011) were distributed The validity of the scales was assessed through content validity. Cronbach's alpha (α <0.70) was also used to estimate their reliability. The data were tested by structural equation modeling. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational culture with TQM and teachers' job motivation (P <0.01). There was also a positive and significant relationship between TQM and teachers' job motivation (P <0.01). The coefficient of determination showed that 23% of the variance of total quality management was explained by organizational culture. And 24% of the variance of teachers' job motivation was explained and predicted by the variables of organizational culture (cohesion and coordination and change) and TQM (teamwork, assessment and feedback, training and development). Finally, it can be said that TQM played a mediating and effective role in the relationship between organizational culture and teachers' job motivation.هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای مدیریت کیفیت جامع در رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان است. روش پژوهش، همبستگی و جامعه آماری، شامل معلمان شهر فیروزآباد به تعداد 440 نفر بود، که با استفاده از جدول مورگان 205 نفر از آنان به عنوان نمونه، تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند و در نهایت ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامههای فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، انگیزش شغلی هاکمن و اُلدهام (1975) و مدیریت کیفیت جامع میتال و همکاران (2011)) بین آنها توزیع شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی با مدیریت کیفیت جامع و انگیزش شغلی معلمان رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین بین مدیریت کیفیت جامع و انگیزش شغلی معلمان رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت (01/0>P). ضرایب تعیین نشان داد که 23 درصد از واریانس مدیریت کیفیت جامع توسط فرهنگ سازمانی و 24 درصد از واریانس انگیزش شغلی معلمان توسط متغیرهای فرهنگ سازمانی (انسجام و هماهنگی و ایجاد تغییر) و مدیریت کیفیت جامع (کار تیمی، سنجش و بازخورد و آموزش و توسعه) تبیین و پیشبینی شده است. در نتیجه، میتوان گفت که مدیریت کیفیت جامع در رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان نقش میانجی و مؤثری دارد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1829_b5a2a8690ac3ee2688da591ba2e9bc7c.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522Indicators of Leadership Competencies of Educational Administrators; Findings of a Grounded Theory Studyنشانگرهای شایستگیهای رهبری مدیران آموزشی؛ یافته های یک مطالعه داده بنیاد791061902FAثریاقوره جیلیدکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایراناسماعیلرحیمیمدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0003-4291-5818Journal Article20210726The main purpose of this study is to provide a leadership competency model for primary school administrators, which has been done via the Grounded theory approach. Data collection tool was a semi-structured interview with 22 school administrators, deputies and teachers who were selected based on theoretical sampling method. In this study, content analysis method was used to analyze the interviews and to determine the validity of the adaptation by members and peer review. To estimate the reliability of the instrument, the test-retest and the internal consistency methods were used. Concepts and components of leadership competencies (144 key concepts, 29 primary categories and 5 secondary categories) were identified from the interviews and developed in the form of the Grounded theory conceptual model. According to the research findings, the central category is the leadership competence of the administrators. The components that emerge from the heart of the interviews are as follows: The components of strategic planning (strategic thinking, foresight, goal setting); Comprehensive management components (behavior management, resource management, cost management, contingency management, motivation); Knowledge-building components (scientific specialty, education knowledge, management knowledge, communication knowledge, research skills, communication skills, creating communication networks, recognizing school activities, recognizing values, understanding the environment, structure recognition), the components of personal characteristics include (moral, behavioral, personality, attitude, intelligence and belief) as well as the components of credibility include (reputation among school administrators, moral reputation, change agent).هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی شایستگی رهبری مدیران مدارس ابتدایی است که با رویکرد دادهبنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته با 22 نفر از مدیران، معاونان و معلمان مدارس صورت گرفته است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در این پژوهش، برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا و برای تعیین روایی از تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار استفاده گردید. برای تعیین پایایی نیز از پایایی بازآزمون و روش توافق درونموضوعی استفاده شد. مفهومها و مؤلفههای شایستگیهای رهبری (144 مفهوم کلیدی، 29 مقوله اولیه و 5 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی داده بنیاد تدوین شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری، شایستگی رهبری مدیران است. مؤلفههای برآمده از دل مصاحبهها به این شرح است: مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک؛ شامل تفکر استراتژیک، آیندهنگاری، هدفگذاری؛ مؤلفههای مدیریت همهجانبه شامل مدیریت بر رفتار، مدیریت منابع، مدیریت هزینه، مدیریت اقتضایی، ایجاد انگیزه؛ مؤلفههای دانشافزایی شامل تخصص علمی، دانش تعلیم و تربیت، دانش مدیریت، دانش ارتباطات، مهارتهای پژوهشی، مهارتهای ارتباطی، ایجاد شبکههای ارتباطی، شناخت فعالیتهای مدارس، شناخت ارزشها، شناخت محیط، شناخت ساختار؛ مؤلفههای ویژگیهای فردی شامل اخلاقی، رفتاری، شخصیتی، نگرشی، هوشی و اعتقادی و همچنین مؤلفههای اعتبار شامل وجهه در بین مدیران مدارس، وجهه اخلاقی، عامل تغییر و تحول خواهی است.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1902_09d486b5a7b564326ea535d3818eb199.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56006120210522How We Managed to Improve the Professional Development of the Teachers in COVID-19 Pandemic: An Action Research in Khayam Primary School in Shahreza Townچگونه توانستیم توسعه حرفهای معلمان را در دوران دنیاگیری بیماری کرونا ارتقا دهیم: اقدامپژوهی معلمان دبستان خیام شهرستان شهرضا1071191904FAراضیهمحمد زمانیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، ایرانعلیرهاییکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه دولتی یاسوج، ایران0000-0003-4555-929XJournal Article20210724The Pandemic of Covid-19 Virus has shown that the weaker a country has been in developing its teachers’ profession development over the past years, the more likely it is that the country's education system will run into a series of problems. The present study was conducted to solve the problem of professional development of teachers of Khayam school in Shahreza during the recent Corona Pandemic. In this study, the professional development of Khayam primary school teachers in the academic year 1399-1400 was studied and the aim was to promote the professional development of teachers in this school. The present study is a mixed-method research. In the qualitative part of the research, the action research technique was used. The statistical population of the present study consisted of all teachers of Khayam school (N=13) who were selected by purposive sampling. This study is an applied research in terms of purpose and a descriptive-analytical and survey research concerning its nature and method of implementation. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Quantitative data analysis was done using SPSS software (version 26). The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha which turned out to be 0.804. The content validity of the questionnaire was determined via some experts’ review. Based on the findings, it was concluded that; the implementation of the specified solutions was effective and after comparing the pre-test and post-test results, it can be seen that the implemented solutions were very effective (P<0.0001). Therefore, the researcher's hypothesis was confirms.دنیاگیری کرونا نشان داد هرچهقدر کشوری در زمینۀ توسعه حرفهای معلمان در طی سالیان گذشته ضعیف عمل کرده باشد، در این وضعیت نظام آموزشوپرورش آن کشور دچار تسلسل و مشکلات فراوان میشود. پژوهش حاضر، به منظور رفع مشکل توسعۀحرفهای معلمان مدرسۀ خیام شهرستان شهرضا در دوران دنیاگیری کرونا صورت گرفته است. در این مطالعه، به بررسی توسعۀ حرفهای معلمان دبستان خیام در سال تحصیلی 1400_1399 پرداخته شد و هدف، ارتقای توسعۀ حرفهای معلمان این مدرسه بود. پژوهش حاضر، به روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شد. در بخش کیفی پژوهش از تکنیک اقدامپژوهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش کنونی تمام معلمان مدرسۀ خیام (13 نفر) است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش اجرا، توصیفی_تحلیلی و پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی با استفاده از نرمافزار SPSS26 انجام شد. پایایی سؤالات پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل سؤالات پرسشنامه معادل 80/0 محاسبه شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه توسط متخصصان پژوهشی مشخص شد. طبق یافتههای بدست آمده، نتیجه گرفته شد که اجرای راهکارهای به کار رفته مؤثر بوده و پس از مقایسۀ سؤالات پیشآزمون و پسآزمون، میتوان دریافت که راهحلهای اجرا شده بسیار مؤثر بودهاند و تفاوت معناداری در سطح 0001/0>P در پاسخ به سؤالات پسآزمون و پیشآزمون وجود دارد که فرضیۀ پژوهشگر تأیید میگردد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1904_ef31027c6338cccd0c8b2b599e572466.pdf