2024-03-29T11:21:55Z
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=332
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان
سکینه
قهاری بیدگلی
حسین
تربتی نژاد
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان انجام شد. این پژوهش، با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. حجم نمونه پژوهش را 85 نفر از استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان تشکیل میدهند. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1959)، پرسشنامه نوآوری مارتین (1965) و پرسشنامه تسهیم دانش اِورد جکوب و همکاران (2007) بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، فنآوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیم دانش و خلاقیت و نوآوری ارتباط معناداری دارد. فنآوری اطلاعات و ارتباطات توانایی پیشبنی نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش را در استادان دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی کاشان دارد.
فنآوری اطلاعات و ارتباطات
خلاقیت
نوآوری
تسهیم دانش
2020
11
21
1
11
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1484_9e29502d6b1f54204b645dd5b2ef7660.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان
ستاره
موسوی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از طریق فرمول مورگان و بهصورت نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، جهت بررسی میزان کاربست اینترنت در نظام آموزشی در میان معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق نظرات متخصصان، و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 91/0 برآورد شده است. یافتهها نشان داد پاسخگویان در حد کم از اینترنت جهت شرکت در فعالیتهای درس گروههای علمی استفاده کردهاند و در حد زیاد از اینترنت برای انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی در راستای ارتقای توسعه حرفهای استفاده مینمایند. اکثر معلمان در خصوص اثربخشی اینترنت در ارتقای توسعه حرفهای، از آگاهی بالایی برخوردارند، ولی سطح کاربرد اینترنت در خصوص ارتقای توسعه حرفهای کمتر از متوسط است.
اینترنت
معلمان
توسعه حرفهای
فناوری
2020
11
21
13
30
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1485_cd0912c2b50c8409de30bc35a20a51ce.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
تحلیل مهارت نگارش در نومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی مطالعه موردی: برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
زهرا
کرمی
ژیلا
ده بزرگی
خدیجه
صفرنواده
هدف از این مقاله، تحلیل برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی با درنظر گرفتن مهارت نومعلمان در طراحیهای آموزشی نگارش است. برای رسیدن به مقصود، از روش پژوهش کیفی با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و متن گزارشهای کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به صورت هدفمند بود. شرکتکنندگان، 8 نفر از نومعلمان دختر (دانشجویان ورودی سال 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران) بودند. ابتدا متن مصاحبهها، پیاده و دادهها استخراج شد؛ از گزارش کارورزان نیز دادهها خارج گردید. سپس مجموعۀ اطلاعات، با روش تحلیل محتوای مضمونی بررسی شدند. یافتههای گردآوری شده از منابع اطلاعرسان، بهگونهای در نظر گرفته شد که در سطح محتوا و سطح مهارتهای حرفهای و در ترکیب این دو سطح، قابل تفکیک باشند. نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در دوره کارورزی توجه و علاقه اندکی به طراحی موضوع نگارش داشتند. همچنین آنها در طول دوره کارورزی، در طراحیهای آموزشی مبحث نگارش، کاملاً به شایستگیهای لازم نرسیدند. دلایل مختلفی برای آن میتوان ذکر کرد. در برنامه درسی رشته: کاربردی نبودن برخی واحدهای درسی، ناهماهنگی فرآیند درسی با دروس آموزشی مدارس و نامناسب بودن شیوه و راهبرد آموزشی دروس. در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیتهای آموزشی، نپرداختن به دانشها و روشهای متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کمتوجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش میباشد.
نومعلمان
برنامه درسی
کارورزی
طراحی آموزشی
نگارش
دانشگاه فرهنگیان
2020
11
21
31
49
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1501_b014dfa72689a7a04c02d20384a48721.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم
اکرم
بهرامی اسعد
حسن
رحیمی
فاطمه
حسین پور
هدف از انجام این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 98-1397 است. حجم نمونه شامل 331 دانشآموز بود که با استفاده از جدول مورگان با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد راهبرهای انگیزشی و فراشناختی دیگروت (۱۹۹۰) و پرسشنامه استاندارد هدف تحصیلی بوفارد (1998) با پایایی به ترتیب 88/0 و 81/0 بر اساس الفای کرونباخ استفاده شد. برای پیشرفت تحصیلی، نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی درس علوم پایه نهم لحاظ شد. نتایج حاصله نشان داد که بین راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه نهم رابطه معناداری وجود دارد. اما از بین متغیرهای فوق تنها متغیر هدف تحصیلی توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههایی برای بهبود راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش مییابد.
پیشرفت تحصیلی
راهبردهای انگیزشی
راهبردهای فراشناختی
هدف تحصیلی
2020
11
21
52
61
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1504_db3c47fbaa54464c107c8b9e30013254.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
مدلیابی هیجانهای تدریس معلمان بر مبنای فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلمان
نگار
حسینی بافقی
این پژوهش، با هدف آزمون رابطۀ علی بین فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلم با هیجانهای تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعۀ آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستانهای یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجانهای تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از دادههای تجربی، نشان داد هیجانهای تدریس معلم بهطور مستقیم از متغیرهای برونزاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر میپذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارتهای هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس برمیآیند، هیجانهای مثبت بیشتری را تجربه میکنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانشآموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجانهای مثبت و تنظیم هیجانهای منفی، معلمان به فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانشآموزان و کنترل موقعیتهای استرسزا نیاز دارند.
هیجانهای معلم
فعالیت اجتماعی تدریس
مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم
مدل معادلات ساختاری
2020
11
21
63
77
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1515_dee5bf1c4b1e0cd8f271fea99cbe88f2.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
3
رابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری
لیلا
صفایی فخری
صدیقه
مسن آبادی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بلوغ حرفهای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهرری بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس پایه دوم ابتدائی ناحیۀ 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة بلوغ حرفهای سـاویکاس و پرفلـی (2011) با ضریب آلفای کرونباخ 67/0 و پرسشنامة محققساخته رفتارهای نوآورانه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0استفاده شد. دادههای به دستآمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بهشیوه همزمان و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین بلوغ حرفهای و مؤلفههای آن شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتمادبه نفس و مشاوره گرفتن با رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفههای بلوغ حرفهای شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتماد به نفس و مشاوره گرفتن قادر به پیشبینی رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان هستند.
بلوغ حرفهای
رفتارهای نوآورانه
معلمان و پایه دوم ابتدائی
2020
11
21
79
91
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1520_602ab5f2a05af0b86d7e0697243695d6.pdf