2024-03-29T05:00:56Z
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=323
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
ارائه الگوی توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مؤلفههای مهارتهای نرم
ندا
کرمی نژاد
علیرضا
قاسمی زاد
حمیدرضا
معتمد
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مؤلفههای مهارتهای نرم در دانشگاهها است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، مؤلفههای توسعه حرفهای مبتنی بر مهارتهای نرم، شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای فرهنگیان، خلیجفارس، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا مرز اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد -استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنیـک ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبهها بهصورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر با استفاده از روش هولستی مقایسه شد. پس از کدگذاری و تحلیل دادههای مصاحبه، تعداد 107 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15 مضمون سازماندهنده و در نهایت 5 مضمون فراگیر شامل؛ «مهارتهای رهبری و مدیریتی»، «مهارتهای توسعه فردی و حرفهای»، «مهارتهای خلاقیت و نوآوری»، «مهارتهای اخلاق حرفهای» و «مهارتهای ارتباطی و تشریکمساعی» که شکلدهنده مدل توسعۀ حرفهای اعضای هیئتعلمی مبتنی بر مهارتهای نرم بودند شناسایی و استخراج شدند.
توسعه حرفهای
مهارتهای نرم
دانشگاه
تحلیل مضمون
شبکه مضامین
2020
08
22
1
23
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1408_749b0bdec735588f66ccbc265034efde.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی با فرسودگی شغلی در معلمان زن شهرستان جوین
مسعود
صالحی
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی در میان معلمان زن شهرستان جوین است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش توصیفی از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 700 معلم زن در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان جوین بودند که 257 نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از سه مقطع تحصیلی ابتدایی (98 نفر)، دورۀ اول متوسطه (70 نفر) و دورۀ دوم متوسطه (89 نفر) انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلش (1991) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین دادهها به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین تابآوری و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. همچنین بین سابقه کاری و فرسودگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین مقطع شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که تابآوری و برخی ویژگیهای جمعیتشناختی در فرسودگی شغلی نقش مهمی دارند.
فرسودگی شغلی
تابآوری
ویژگیهای جمعیت شناختی
2020
08
22
25
39
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1414_8b74ba7deed260ef3da8f028327972a9.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
مطالعه تطبیقی روشهای تدریس آموزش علوم تجربی دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان
نورمحمد
براهوئی مقدم
مجید
کهرازهی
پژوهش حاضر، به بررسی روشهای تدریس در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بین دو کشور ایران و انگلستان و مقایسه تطبیقی آنها پرداخته است. این پژوهش یک مطالعۀ کیفی است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای حاصل در پژوهش به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. برای گردآوری دادهها، از اسناد و مدارک کتابخانهای، مجلات، گزارشهای تحقیقی، اسناد و مدارک برنامه درسی کشورهای موردمطالعه، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و سایتهای معتبر بخصوص سایتهای وزارت آموزشوپرورش کشورهای مورد مطالعه (ایران و انگلستان) استفاده شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، در کشور انگلستان از روشها و الگوهای نوین تدریس بهویژه روشهای اکتشافی و مشارکتی بهصورت فعال همراه با فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در تدریس علوم تجربی استفاده میشود. همچنین برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نکات برجسته موفقیت در روشهای تدریس آموزش علوم در کشور انگلستان است. اما در کشور ایران در بسیاری از مدارس همچنان از روشهای سنتی در تدریس آموزش علوم استفاده میشود و کمبود امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و آزمایشگاهی در اکثر مدارس به چشم میخورد. همچنین این پژوهش در پایان با ارائه پیشنهادهای راهبردی و عملی جهت بهبود کیفیت آموزشی روشهای تدریس آموزش علوم در ایران همراه است.
آموزش علوم
برنامه درسی
دورۀ ابتدایی
روشهای تدریس
مطالعه تطبیقی
2020
08
22
41
58
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1416_b8b6e8ba78f531fd97aea8c5ae7bba74.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
تدوین مدل معادلات ساختاری تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی (نمونه پژوهش: مدیران مدارس شهر بیرجند)
فرحناز
آهنگ
مرتضی
شایانی
حسن
غفاری
محمد
خسروی طناک
با توجه به اهمیت نوآوری در نظام آموزشوپرورش، این پژوهش به بررسی تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان مدیران مدارس سطح شهر بیرجند پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور سنجش رهبری کوانتومی از پرسشنامه عظیمی(1390)و جهت سنجش نوآوری سازمانی از پرسشنامه ساعتچی و همکاران(1389) استفاده شد. سرمایه اجتماعی نیز با استفاده از پرسشنامه ناهاپیت و گوشال(1998) مورد سنجش قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران مدارس سطح شهر بیرجند تشکیل دادند. مطابق جدول جرسی مورگان 134 نفر از مدیران از طریق نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور تأیید یا رد فرضیات از روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Warp-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنیدار به ترتیب به میزان 59درصد و 57درصد دارد. همچنین سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری به میزان 21 درصد بر نوآوری سازمانی دارد. در نهایت رابطه میانجیگری جزئی سرمایه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافتهها به مدیران مدارس پیشنهاد میشود که به مفهوم رهبری کوانتومی توجه ویژهای مبذول دارند و با استفاده از مهارتهای اساسی این سبک رهبری، نظام آموزشی را رهبری و هدایت کنند.
سرمایه اجتماعی
رهبری کوانتومی
نوآوری سازمانی
مدیران مدارس
2020
08
22
59
70
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1427_5fd6699ce0d075dce50db1ab466a774e.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
معصومه
محمدآبادی
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دبیران مقطع متوسطه دوم به تعداد 800 نفر میباشند که به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفادهشده است و نمونه آماری به تعداد 259 معلم است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری 03/.= IR که کمتر از 1/0 بود تأیید شد. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفادهشده است. از میان معیارهای متفاوت و گوناگون، 4 معیار اصلی و 16 معیار فرعی، شناسایی شدند. با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله مراتبی، بهسازی حرفهای با درجه وزنی 488/0 در اولویت اول، بهسازی سازمانی با درجه وزنی 229/0 در اولویت دوم، بهسازی آموزشی با درجه وزنی 171/0 در اولویت سوم، بهسازی فردی با درجه وزنی 148/0 در اولویت چهارم اولویتبندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران قرار گرفتند.
بهسازی
کیفیت تدریس
سازمان یادگیرنده
معلم محور
2020
08
22
71
83
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1458_8089edcf05b75a4f73012133288ab948.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1399
5
2
بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی
حورا
صدرائی
فیروزه
سپهریان آذر
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش به روش جیگساو بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر در درس علوم بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 55 دانشآموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی شهر خوی در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در هریک از گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. پرسشنامههای اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی توسط آزمودنیها تکمیل شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 51 جلسه آموزش به روش جیگساو را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان با روش سخنرانی به برنامههای عادی کلاس خود ادامه دادند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ آموزش به روش جیگساو در مقایسه با روش سخنرانی، تاثیر مثبت بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دارد. پژوهش حاضر دربردارندۀ راهبردهایی است که معلمان درس علوم میتوانند استفاده کنند.
اضطراب امتحان
خودکارآمدی
روش تدریس جیگساو
سازگاری تحصیلی
2020
08
22
85
96
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1474_f14540d2553d16ee59f8a6987ebaa63c.pdf