2024-03-29T18:14:12Z
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=306
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم
فاطمه
حسین پور
سیف اله
فضل الهی قمشی
مهدی
محمدی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1021 نفر از دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش و نمونه آماری شامل 366 دبیر بود که بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران وولفولک، عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (2001)، توسعه استانداردهای حرفهای معلمان ایوبی (1393)، با پایایی به ترتیب 82/0، 92/0، 95/0 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نشان داد: بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران با توسعه حرفهای آنان در مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 2 استان قم رابطه وجود دارد. ضرایب رگرسیون متغیر پیشبین نشان میدهد که خودکارآمدی به میزان (296/0 = β) و عملکرد شغلی به میزان (250/0 = β) میتوانند توسعه حرفهای دبیران را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران مرد به طور معناداری بیشتر از دبیران زن است. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههای توسعه حرفهای، عملکرد شغلی کارکنان و خودکارآمدی آنان بهطور همزمان افزایش مییابد.
عملکرد شغلی
خودکارآمدی
توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه
2020
02
20
1
14
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1299_98798df311a8df58c1adfaa5776be2b1.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان درس هنر
سهیلا
حسین پور
پریسا
جلالی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانشآموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع طرح شبه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه هدف، دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس شهر کرج است که از بین آنان تعداد 40 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20) و آزمایش (20) قرار گرفتند. در ادامه برای گردآوری دادههای موردنیاز از آزمون خلاقیت تورنس و مقیاس سنجش کوپر اسمیت استفاده شد، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، مقدار آن در پرسشنامههای مذکور به ترتیب 90/0 و 85/0 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد استفاده از روش تدریس فعال هنر، بر افزایش خلاقیت دانشآموزان در ابعاد قابلیت انعطافپذیری، ابتکار، بسط و سیالی مؤثر بوده است. همچنین استفاده از روش تدریس فعال هنر باعث رشد عزت نفس فردی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی فراگیران میشود. بنابراین هنر قادر است شرایطی فراهم کند تا دانشآموزان به بیان افکار و اندیشههای نوآورانه خود به دور از هرگونه دغدغهای بپردازند تا در آینده با کمک آن بتوانند بهتر فکر کنند و با حس ارزشمند بودن در جامعه خلاقانه به برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازند.
خلاقیت
عزت نفس
روش تدریس
هنر
2020
02
20
15
28
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1305_b56653657186458004d4635aa4c94fb4.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
روایت حضور در پودمان مهارتآموزی: درس پژوهش و توسعه حرفهای
جواد
شیرکرمی
در حال حاضر، با وجود تسریع در روند تغییر و تحولات متنوع و گسترده، جایگاه معلم به عنوان عاملی اساسی در عرصه تربیت و توسعه، بیش از پیش اهمیت یافته است. بدیهی است که ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان در عرصه پژوهش و آموزش، مستلزم دانش و تصمیمگیری، مشکلیابی، ارائه راهحل و اشتراک تجارب است. بنابراین امروزه توسعه حرفهای معلمان امری اجتنابناپذیر و عاملی مهم در افزایش سطح کارایی و کیفیت آموزش است و بدون شک، روایت تجارب و فعالیتها و اشتراک نتایج آن، ابزار مؤثری در این راستا میباشد. در اینجا پژوهشگر، نمونهای از جامعه مهارتآموزان شرکتکننده در کلاس درس پژوهش و توسعه حرفهای بوده است. ابتدا متن حاصل از مشاهده و مشارکت، تهیه و تنظیم شد و سپس جملات یا گزارهها استخراج و نسبت به طبقهبندی و استخراج مؤلفهها اقدام شد. یافتهها و نتایج در مؤلفههای آموزش و برنامهریزی درسی (هیجان و انگیزه، وسایل کمکآموزشی، تعامل و احترام متقابل، آزادی اظهارنظر و مشارکت بالا)، طرح درس (تشویق و ترغیب، پیشسازماندهنده، بازخورد)، وضعیت فضایی و فیزیکی (عوامل مزاحم، آسایش و راحتی) طبقهبندی شدند و تحلیل و قضاوت متناسب انجام شد.
روایتپژوهی
مشاهده مشارکتی
مهارتآموزی
پژوهش و توسعه حرفهای
2020
02
20
29
40
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1303_905e168d67638655f0dfb4f19b616d85.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران شهرستان شاهینشهر
علی
سلمانی زاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر شاهینشهر در سال 1398 میباشد. به دلیل کفایت جامعه، تعداد حجم نمونه 150 نفر در نظر گرفته شده و نمونهگیری به روش سرشماری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد، پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس بوده که روایی آنها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 83/0، عملکرد سازمانی 87/0 و سبکهای عمومی تصمیمگیری 91/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش ضریب رگرسیون و مدلسازی ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Amos انجام شده است. نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان مرد تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیمگیری مدیران مدارس شاهینشهر تأثیرگذار است. همچنین خلق دانش، بهکارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی تأثیرگذار است. علاوه بر آن، خلق دانش، بهکارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش بر سبک تصمیمگیری مدیران تأثیرگذار است. در نتیجه میتوان گفت که با اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش و نیز بهبود سبکهای تصمیمگیری توسط مدیران، عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی بهبود مییابد.
ممدیریت دانش
عملکرد سازمانی
سبکهای تصمیمگیری
معلمان تربیت بدنی
2020
02
20
41
58
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1304_60eefbf9735b62230b6152333a2fc7e4.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
مقاومت فرهنگی دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به ابعاد ناسازگار فرهنگ غربی موجود در منابع انگلیسی
مجتبی
مقصودی
سید حسن
طالبی
علی
امجدی
با توجه به فنآوری جهان امروز، دسترسی نامحدود کاربران زبان خارجه به مطالب مختلف زبان و با در نظرداشتن جداییناپذیر بودن زبان و فرهنگ در یادگیری زبان خارجه، این تحقیق تلاش میکند تا مقاومت دانشجویان رشته آموزش و ادبیات انگلیسی را در زمان یادگیری زبان در مقطع کارشناسی از سال اول به سالهای آخر بسنجد. این سنجش مربوط به جنبه های ناسازگار فرهنگ غرب است که در منابع برخط و غیربرخط قرار دارد. به همین منظور پرسشنامۀ مقاومت فرهنگی با سیزده گویه، در میان 31 دانشجوی رشتۀ ادبیات انگلیسی و 25 دانشجوی آموزش زبان انگلیسی توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t همبسته، آزمون ویلکاکسون رتبه علامت دار و تحلیل کوواریانس نشان داد که در میزان مقاومت فرهنگی نسبت به منابع آموزشی در میان دانشجویان ادبیات و آموزش زبان انگلیسی از سال اول به آخر تفاوت معناداری وجود ندارد. یافتههای این پژوهش به طراحان منابع آموزشی، مدرسان و فراگیران زبان خارجه درک بهتری از تأثیرات احتمالی فرهنگ غرب در فرآیند یادگیری زبان خارجه ارائه میدهد.
زبان
فرهنگ
یادگیری زبان خارجه
مقاومت فرهنگی
منابع آموزشی
2020
02
20
59
73
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1312_981b11eec49365bd3e93e82a6a64077b.pdf
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5600
1398
4
4
بررسی و شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری
مرتضی
پورشیرازی
محمدکاظم
قائدی
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که به روش زیستنگاری-که یکی از زیرمجموعههای پژوهش روایی است- انجامشده است. در پژوهشهای زیستنگاری تجربه یک یا چند فرد گردآوری شده و گزارش پژوهش به شیوه پژوهش روایتی تدوین میشود؛ بنابراین در این پژوهش، محققان از طریق بررسی مصاحبه با معلمان نمونه کشوری، در پی شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری بودهاند. بدین روی پس از بررسی و مطالعه متن مصاحبهها بهصورت مکرر و با استفاده از روش کدگذاری باز، مراحل این پژوهش صورت گرفت و کدهایی حاصل گردید. سپس کدهایی که دارای مشترکات معنایی و مفهومی بودند در دستههای واحدی قرار گرفتند و به این شکل دستههای کمتری حاصل گردید. در مرحله آخر، بهمنظور تقلیل دستههای به وجود آمده در مرحله دوم و یافتن مضمونهای کلیتر، سعی شد با یافتن نقاط مشترک بین 22 مقوله به وجود آمده، مضامین متن کشف و تعیین شوند. در نهایت 4 مضمون کلی بدست آمد که عبارتاند از: 1. ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان نمونه 2. روابط انسانی معلمان نمونه 3. مهارتهای حرفهای معلمان نمونه 4. ویژگیهای کلاس درس معلمان نمونه. معلمان علاقهمند میتوانند با مدنظر قرار دادن این مؤلفهها و افزودن سایر مؤلفهها به خصوصیات خود، بر کیفیت کار خویش و نهایتاً کیفیت نظام آموزشی بیفزایند.
مؤلفههای موفقیت
معلمان نمونه
پژوهش روایی
معلم موفق
2020
02
20
75
87
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1313_460c7a08a1eb025a7e90958b1ca76cd3.pdf