TY - JOUR ID - 1652 TI - پیش‌بینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقت‌ورزی JO - توسعه حرفه ای معلم JA - TPD LA - fa SN - 2476-5600 AU - مالکپور لپری, کامران AU - بختیاری رنانی, اعظم AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - . استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 1 SP - 1 EP - 15 KW - فرسودگی شغلی KW - تحمل ابهام KW - خودشفقت‌ورزی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقت­ورزی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد، مشغول یه خدمت در سال تحصیلی 1399-1400 هستند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی 100 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ (1981) و خودشفقت­ورزی نف (2003) و تحمل ابهام مک لین (1993) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری هر سه پرسشنامه توسط متخصصان در حوزه مربوطه مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی خصیصه پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و بر اساس آن پایایی پرسشنامه­ها به ترتیب 70/0، 73/0 و 78/0 به‌دست آمد. نتایج بررسی فرضیه‌ها‌‌ با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که می­توان با توجه به متغیرهای تحمل ابهام و خودشفقت­ورزی، فرسودگی شغلی را پیش­بینی کرد. نتایج، نشان دهندۀ این است که بین متغیر خودشفقت­ورزی و تحمل ابهام با فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد (05/0>p)؛ بنابراین هرچه خودشفقت­ورزی و تحمل ابهام بالاتر باشد میزان فرسودگی شغلی پایین­تر است. از این رو، پیشنهاد می­شود مدارس جهت کاهش فرسودگی شغلی به پرورش تحمل ابهام و شفقت به خود به‌عنوان ابزاری برای افزایش رضایت شغلی استفاده نمایند و مشاوران مدارس برنامه‌ای مبتنی بر تحمل ابهام و شفقت به خود جهت کاهش فرسودگی شغلی معلمان طراحی کنند. UR - https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1652.html L1 - https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1652_dd18d46c0e9df4d0317042a5b128befc.pdf ER -