TY - JOUR ID - 1128 TI - نظریه زمینه‌ای یادگیری به روش معکوس: ایجاد یادگیری به روش معکوس در کلاس درس JO - توسعه حرفه ای معلم JA - TPD LA - fa SN - 2476-5600 AU - عبداللهی, بیژن AU - احمدآبادی, آرزو AD - دانشیار ، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 2 SP - 29 EP - 45 KW - معلم KW - کلاس درس KW - یادگیری معکوس KW - نظریه زمینه‏ ای DO - N2 - فرهنگ از مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم در علوم اجتماعی است. کسب چنین رتبه و جایگاهی در نظر و عمل، مرهون تجارب متعدد در دوره جدید جهت شناسایی متغیرهای کلیدی در تحولات جوامع انسانی می‌باشد. از کارکردهای متفاوت فرهنگ می‌توان به نقش آن در کلاس درس اشاره کرد، به‏ویژه در ضمن یادگیری به شیوه‌های جدید از جمله یادگیری به شیوه معکوس که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. به عبارتی هدف اصلی پژوهش حاضر  بررسی ایجاد یادگیری معکوس در کلاس درس است. روش این پژوهش از نوع کیفی با استفاده از نظریه زمینه‌ای است. میدان تحقیق، مدارس ابتدایی در پایه‌های پنجم و ششم شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 96-95 است. ابزار اصلی تحقیق حاضر، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته است و مشارکت‌کنندگان شامل پنج نفر از معلمانی هستند که روش یادگیری معکوس را اجرا کرده‌اند. داده‌های گردآوری شده از طریق روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شدند و برای اعتباریابی یافته‌ها از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن استفاده شد. نتایج نشان داد برای ایجاد یادگیری به شیوه معکوس باید به عواملی از جمله تسلط کامل معلم، انگیزه‌دهی به دانش‌آموز، باور معلم نسبت به توانایی انجام کار، سیاست‌های تشویقی مدرسه و اداره، منابع و امکانات مورد نیاز، مشوق بودن مدرسه، آگاهی بخشی به خانواده‌ها، پویایی کلاس درس، باور معلم به اثربخشی یادگیری به شیوه معکوس، باور معلم نسبت به دانش‌آموز، به­روز بودن اطلاعات معلم، خارج شدن از چهارچوب‌ها و قوانین سنتی، پیش ­فرض‌های فرهنگی نهفته در مورد نقش معلم و علاقه به هدایت­شدن توسط معلم توجه کرد. UR - https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1128.html L1 - https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1128_595e5687b0ac69f615be1d271ecd746c.pdf ER -