دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
بررسی روند علاقه مندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفه معلمی
1
14
FA
ابراهیم
محمدپور
مدرس، دکترای تخصصی سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
ebrahim47@gmail.com
الناز
حیدری
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
سمانه
جمشیدی
کارشناس آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی روند علاقهمندی دانشجومعلمان ورودیهای 1394 تا 1397 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی انجام شده است. پژوهش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش برابر است با 928 نفر که از این تعداد 258 دانشجومعلّم (133 پسر و 125 دختر) به شیوه نمونه گیری طبقهای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در سطح پنج درجهای مقیاس لیکرت گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص ضریب روایی محتوایی و از طریق مراجعه به متخصصان حاصل شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و ضریب 0.99 به دست آمد. یافتهها نشان داد که علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه پسر و دختر در همه ورودیهای 1394 تا 1397 به حرفه معلمی بالاتر از حد متوسط است. میانگین نمرات علاقهمندی دانشجومعلمان هر دو گروه در همه ورودیها به حرفه معلمی، قبل از ورود به دانشگاه، بالاتر از حد متوسط است. روند علاقه به ادامه حرفه معلمی برای دانشجومعلمان پسر ورودیهای 1394 تا 1397 افزایشی است؛ درصورتیکه این روند برای دانشجومعلمان دختر بین ورودیهای 1394 و 1395 کاهشی و سپس افزایشی است. در این میان ورودیهای 1397 هر دو گروه پسر و دختر متفاوت هستند و میزان علاقهمندی آنان به حرفۀ معلمی در مقایسه با سایر ورودیها بالاتر است.
علاقه,حرفۀ معلمی,دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1164.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1164_132f97317d82320ce9e435e695a927a7.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: مطالعه موردی پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد
15
25
FA
صدیقه
ناظمیان
مدرس، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران
snazemian5@gmail.com
استاد، مهمترین و اساسی ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر مؤسسه دانشگاهی می باشد. آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی به ما کمک می کند تا در تنظیم فعالیت های تدریس و ارزیابی آموزشی با آگاهی تصمیم بگیریم. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی، از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعۀ مورد بررسی را صد نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد تشکیل داده است. دانشجویان مزبور، حداقل دو ترم تحصیلی را گذرانده و در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 97 نفر به روش تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که توسط دانشجویان تکمیل گردید. نتایج نشان داد که توان علمی استاد، آشنا با روش های ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو از مهمترین خصوصیات یک استاد خوب در این مطالعه بود که در کنار سابقۀ تدریس می تواند باعث پیشرفت کیفیت آموزشی شود؛ لذا دانشگاه فرهنگیان بایستی در انتخاب استادان، از مدرسین با توان علمی بالا و آشنا با روشهای ارتباطی و شیوه های مناسب برخورد با دانشجو استفاده نماید.
دانشجومعلمان,استاد خوب,دانشگاه فرهنگیان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1170.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1170_71a57dbd6e33da9aa4a32959b066de8d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
تبیین اهمال کاری و بی تفاوتی سازمانی بر اساس ویژگی های شخصیتی و ماهیت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس
27
44
FA
سمیرا
قاضی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
ghazis@gmail.com
حمید
رحیمی
دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
سازمانهای آموزشی و از جمله سازمان آموزش و پرورش در تربیت سرمایه انسانی هر جامعهای نقش محوری دارند و تربیت سرمایهانسانی از وظایف مهم آنها است، بنابراین پرداختن به مقوله بیتفاوتی و اهمالکاری سازمانی، از مسائل مهم به شمار میآید. لذا هدف تحقیق حاضر، تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شغلی و شخصیتی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعهآماری شامل کارکنان آموزش و پرورش شهرستان قدس میباشد که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 324 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اهمالکاریسازمانی (1390)، پرسشنامه استاندارد بیتفاوتیسازمانی(1389)، پرسشنامه استاندارد ماهیتشغلی (1976) و پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی (توسط کارشناسان و متخصصان) و سازه (تحلیلعاملی تأییدی) تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین اهمالکاری سازمانی کارکنان، در حد کم؛ بیتفاوتیسازمانی کارکنان، کمتر از حد متوسط؛ و میانگین ماهیتشغلی و شخصیتی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بود. بین ویژگیهای شغلی و شخصیتی با اهمالکاریسازمانی و بیتفاوتیسازمانی کارکنان، رابطه منفی و معنادار وجود دارد. هم ویژگیهای شغلی و هم شخصیتی، قابلیت پیشبینی اهمالکاری و بیتفاوتیسازمانی کارکنان را دارند.
اهمالکاری,بیتفاوتی,ماهیتشغلی,ویژگیهای شخصیتی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1239.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1239_a6c295476539673cbb4b4f7f96f20088.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
بررسی میزان صلاحیت های حرفهای مبتنی بر دیدگاه سازنده گرایی دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان
45
56
FA
مریم
کاوسی
کارمند، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
kavousimaryam56@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان صلاحیتهای حرفهای دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان بر اساس دیدگاه سازندهگرایی می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه را دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان تشکیل دادهاند. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بر اساس جدول مورگان تعداد 150 نفر از دبیران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/75 محاسبه شد. یافته ها نشان داد که دبیران از صلاحیتهای حرفهای سازنده گرایی برخوردارند. در حالی که نتایج سؤالات مصاحبه نشان داد دبیران از صلاحیتهای حرفهای مبتنی بر سازندهگرایی برخوردار نیستند. همچنین نتایج یافته ها نشان داد مراکز آموزش عالی نقش مؤثری در تربیت معلمان سازندهگرا نداشتند.
سازندهگرایی,دوره متوسطه,صلاحیتهای حرفهای معلم,تربیت معلم
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1240.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1240_3e28b43bf564c05f76556838d09af527.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
پیش بینی رابطه سبک های دلبستگی با گرایش به مواد مخدر در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان کردستان
57
66
FA
سیف اله
رحمانی
مربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
seif_rahmani@yahoo.com
آروین
احمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد سنندج، کردستان، ایران
alouz.95@gmail.com
فرزاد
شریفی چالگه
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سقز، کردستان، ایران
farzadsharifi72@gmail.com
مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن به عنوان یکی از مهمترین آسیب های روانی - اجتماعی قرن حاضر، اقشار مختلف خصوصاً جوانان و دانشجویان را همواره در معرض تهدید قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی با گرایش به مصرف مواد در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان کردستان است. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری آن کلیۀ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 94-1393 بوده اند که با استفاده از جدول مورگان و فرمول کوکران، 294 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و مقیاس گرایش به اعتیاد فرجاد و همکاران استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین گرایش به اعتیاد با سبک دلبستگی ایمن، رابطه معنادار وجود ندارد؛ اما با سبک های دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های به دست آمده با افزایش دلبستگی ایمن خانواده ها با فرزندان می توان میزان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد. همچنین هر اندازه میزان دلبستگی به سمت دلبستگی ناایمن دوسوگرا سوق یابد، میزان گرایش به اعتیاد نیز افزایش می یابد.
سبک های دلبستگی,گرایش به مصرف مواد مخدر,اعتیاد
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1241.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1241_88bc038c7107f44c3f01db12300617e8.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
4
3
2019
11
22
اثربخشی درمان کوتاه مدت راه حل محور بر توانایی حل مسئله و روابط بین فردی دانشآموزان
67
79
FA
مارال
ابراهیمی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران
marajebrahimi@yahoo.com
سعید
شریفی رهنمو
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
rahnmo.70sh@gmail.com
آیت اله
فتحی
استادیار پژوهشی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران
a.fathi64@gmail.com
مجید
شریفی رهنمو
کارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
m.sharifirahnmo.70@gmail.com
این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر توانایی حل مسئله و روابط بین فردی دانش آموزان دختر انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بودند که به صورت تصادفی خوشه ای، از بین نواحی آموزش و پرورش، ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب شد. از ناحیه مزبور نیز یک مدرسه انتخاب و از بین آنان تعداد 30 دانش آموز دختر به روش نمونه گیری در دسترس برگزیده شدند، آن گاه به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15) و آزمایش(15) قرار داده شدند. درمان راه حل محور کوتاه مدت در قالب هفت جلسه آموزشی برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه مجدداً نسبت به پیش آزمون در پس آزمون حل مسئله و روابط بین فردی شرکت کردند. در ادامه برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) و پرسشنامه روابط بین فردی سیگل، اسمیت و ماسکا (2001) استفاده شد که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که مقدار آن در پرسشنامه های مذکور به ترتیب 0/92 و 0/89 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد: درمان راه حل محور کوتاه مدت بر حل مسئله و ابعاد آن و روابط بین فردی دانش آموزان مؤثر است. بنایراین می توان در جهت بهبود روابط بین فردی و توسعه مهارت های حل مسئله از رویکرد راه حل محور کوتاه مدت بهره جست.
درمان کوتاه مدت راه حل محور,حل مسئله,روابط بین فردی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1242.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1242_9b934cddf21bcba6822ed0b491ca61d1.pdf