دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
ارزیابی مؤلفه های اخلاق حرفه ای و رابطه آن با فرسودگی شغلی معلمان
1
17
FA
صدرالدین
ستاری
0000-0002-3417-8494
دانشیار، گروه علمی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
sadraddin1356@yahoo.com
روشا
عطارزاده
کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
esmaeli_48@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با فرسودگی شغلی معلمان شهرستان نمین به روش توصیفی-همبستگی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش، 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آنها 270 نفر گروه نمونه از طریق فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاج و همکاران و پرسشنامه اخلاق حرفه ای پتی جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرسودگی شغلی 0/71 و برای پرسشنامه اخلاق حرفهای 0/70 به دست آمد. داده های گردآوری شده، با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، آزمونt، رگرسیون و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد فرسودگی شغلی در بین معلمان، پایینتر از میانگین و اخلاق حرفه ای، بالاتر از میانگین است. بین اخلاق حرفه ای و فرسودگی شغلی دبیران، همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که میانگین فرسودگی شغلی معلمان مرد بیشتر از معلمان زن است و بین اخلاق حرفه ای و فرسودگی شغلی معلمان از لحاظ سن، سابقه کار و میزان تحصیلات، تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مؤلفه های اخلاق حرفه ای در مجموع 48/3 درصد کل واریانس متغیر فرسودگی شغلی را پیش بینی می کند.
اخلاق حرفه ای,فرسودگی شغلی,معلمان شهرستان نمین
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_806.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_806_025ca2eed6b8fa8630e0b1abd85ba5b0.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه ای با صلاحیت حرفه ای دبیران متوسطه شهر الشتر
19
32
FA
سیده سمیرا
صفری
کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، کبودرآهنگ، ایران
samsafary0@gmail.com
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه ای با صلاحیت حرفه ای دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر جمعاً 1442 (886 نفرمرد و 576 نفر زن) بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 306 نفر به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای نسبی بود. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (۱۹۹۷)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای معلمان ملایی نژاد (1391) بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفهای با صلاحیت حرفهای دبیران، مستقیم و معنادار است. همچنین بین خودکارآمدی حرفهای، باورهای مثبت درباره نگرانی، و باورهای صلاحیت شناختی با صلاحیت حرفهای دبیران، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ ولی رابطه مهارناپذیری و خطر افکار منفی، اطمینان به حافظه، و نیاز به مهار افکار با صلاحیت حرفهای دبیران، معکوس و معنادار است.
باورهای فراشناختی,خودکارآمدی حرفه ای,صلاحیت حرفه ای
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_807.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_807_6b580b4887e36f2b4eb11b28a1b10585.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم
33
52
FA
محسن
دیبایی صابر
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
m.dibaei1359@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم در سـال تحـصیلی 96-1395 انجام شده است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال 96-1395 میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی 364 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش معنوی اسمیت و پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن میباشد. نتایج تحلیل دادهها که از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن محاسبه شده، حاکی از آن است که بین هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان، همبستگی بالایی وجود دارد؛ به طوری که در بین ابعاد دهگانه هوش معنوی، به ترتیب توجه به ارزش های معنوی، شناخت و باور به ربوبیت خداوند، روحیه خدمتگزاری، ارتباط معنیبخش به کار و زندگی، داشتن اهداف متعالی، وجدان کاری، داشتن خودآگاهی عمیق، توانایی همسوسازی اهداف فردی و سازمانی، استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی و تفکر سیستمی دارای بیشترین همبستگی با تعهد حرفهای معلمان هستند. همچنین با توجه به رابطه معنادار بین هوش معنوی و تعهد حرفهای معلمان، لازم است راهکارهای عملی برای به کارگیری هرچه بیشتر هوش معنوی را دریابند.
هوش معنوی,تعهد حرفه ای,مؤلفه های هوش معنوی,معلمان دوره متوسطه
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_808.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_808_c9a6daebb75f1363f1dc1562f96f7476.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی
53
69
FA
توران
علایی
کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سقز، سقز، ایران
ابراهیم
محمدپور
دکتری سنجش و اندازهگیری آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
ebrahim47@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. تعداد 130 نفر معلم به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته 58 گویه ای در مقیاس لیکرت با طیف پنجدرجهای (خیلی زیاد، زیاد، تاحدودی، کم و خیلی کم) گردآوری شدند. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از روش اجرای مجدد، مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی 0/94 به دست آمد. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمـونهـای t تک نمونهای و آزمون فریدمن به کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی، دارای نقاط قوت مهمی ازجمله کاهش اضطراب امتحان ریاضی در دانشآموزان میباشد. مهمترین ضعفهای اجرای ارزشیابی توصیفی نیز عبارتند از تعداد بالای دانشآموزان در کلاس و عدم اعتقاد اغلب والدین به ارزشیابی توصیفی. مهمترین فرصتهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از افزایش روحیه مشارکت در بین دانشآموزان. مهمترین تهدیدهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از عدم امکان مقایسه دقیق بین دانشآموزان از نظر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی. یافتهها همچنین نشان داد که بین نظرات معلمان زن و مرد در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
ارزشیابی توصیفی,نقاط قوت,ضعف,فرصتها,تهدیدها
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_809.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_809_dbafce605bbe2db89fcdd748d6d222bb.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
تأثیر خوشبینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه
71
90
FA
مریم
فراقی
کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
faraghiimariam2000@yahoo.com
حمید
جنانی
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
jananii@iaut.ac.ir
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خوشبینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه (232 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبتی، تعداد 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه استاندارد خوشبینی مسیر شغلی روتینگ هاوس و همکاران (2005)، کامیابی در کار پوراث و همکاران (2011) و تعلق خاطر کاری شافلی و همکاران (2006) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات با استفاده از دو نرم افزار SPSS نسخه 19 و Smart PLS 2 استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح (P<0.01) خوشبینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و ابعاد آن (فداکاری و مجذوب شدن) و بر کامیابی در کار و ابعاد آن (سرزندگی و یـــادگیری) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین می تــوان گفت که خوشبینی مسیر شغلی میتواند باعث افزایش تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شود که این میتواند باعث افزایش بهره وری و عملکرد بهتر آنها شود.
خوش بینی پیشرفت شغلی,تعلق خاطر,کامیابی در کار,دبیران تربیت بدنی,ارومیه
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_810.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_810_83eed686591cf00817a8db24484211e8.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
3
2018
11
22
ارزیابی صلاحیت های حرفهای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم
91
113
FA
حسن
مظاهری
کارشناس پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
فهیمه
انصاری زاده
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی صلاحیتهای حرفهای فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم صورت گرفته است. از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم، در رشتههای مختلف به تعداد (875) نفر و نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد (270) نفر میباشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری شد. روایی ابزار به شیوه محتوایی و با استفاده از نظر اساتید این حوزه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 98 درصد به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون کالموگرف- اسمیرنف، به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، آزمون t تکنمونه ای و آزمون فریدمن برای بررسی سؤالهای پژوهشی، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت فارغ التحصیلان در بعد دانش، نگرش و ارزشها، مهارت ها، توانایی و همچنین مؤلفه مهارت های عمومی پایه ذهنی، در سطح مطلوبی قرار دارد؛ اما وضعیت مؤلفه فردی ذهنی در سطح متوسط ارزیابی شده است. در زیرمؤلفهها، بالاترین امتیاز به آشنایی و شناخت نسبت به چندرسانه ایها، میزان تعهد به افزایش یادگیری، توجه به مهارت در استفاده از مواد و فناوری های تدریس، توانایی مهارتهای مذاکره با مخاطبان، ارتقای درک مطلب، و فعالشدن آنها در شغل معلمی اختصاص یافته است و پایینترین امتیاز به دانش و شناخت زبانهای مختلف آموزش، تمایل به ترویج نگرشها و فعالیتهای دموکراتیک دانشآموزان، مهارت در جمعآوری، تحلیل و تفسیر اسناد و دادهها، میزان تواناییهای شناختی، تفکر واگرا و مهارتهای تحلیلی و ارتقای صداقت و درستی مربوط میشود.
صلاحیت های حرفه ای,دانش,نگرش,مهارت,توانایی,ویژگی شخصیتی,معلمان فارغ التحصیل,دانشگاه فرهنگیان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_811.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_811_87914e587881e4c5b442884af99e9650.pdf