دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
تأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفهای معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند
1
17
FA
سیده ملیحه
حسینی
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
hosseini_maliheh@yahoo.com
محسن
آیتی
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
mayati@birjand.ac.ir
حسین
شکوهی فرد
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
hshokohi@birjand.ac.ir
هدف این پژوهش، تعیین ثأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفهای معلمان بود. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با (طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 110 نفر از معلمان پایه ششم شهرستان بیرجند بودند.40 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش هدفمند (بر اساس پایه تحصیلی، سابقه کار، میزان آشنایی با کامپیوتر) انتخاب شدند. 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل در معرض پیش آزمون قرار گرفتند، بعد از 4 ماه اعمال متغیر مستقل، پس آزمون برای گروه آزمایش و کنترل به اجرا درآمد. جهت تجزیه وتحلیل داده های جمعآوریشده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل مانکوا) استفاده شد. برای سنجش وضعیت توسعه حرفه ای معلمان، از پرسشنامه ساخته شده بر اساس استانداردهای دانشگاه مریلند استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه، مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و روایی سازه نیز در پژوهش ایوبی (1393) مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه0/93 به دست آمد. از سامانه مدیریت دانش، بهعنوان عامل مداخله گر استفاده شد و سامانه مدیریت دانش به طور خاص برای معلمان پایه ششم طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سامانه مدیریت دانش به طورکلی باعث افزایش توسعه حرفه ای معلمان شده، و همچنین این سامانه به طور مجزا بر هر نه مؤلفه توسعه حرفه ای شامل: «طراحی آموزشی، دانش تخصصی، همکاری و تشریک مساعی، اجرای تدریس، فناوری آموزشی، ارزیابی، تحقیق محوری، محیط یادگیری و رشد و بالندگی معلمان» تأثیر مثبت داشته است.
مدیریت دانش,توسعه حرفه ای معلمان,کلاس ششم ابتدایی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_669.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_669_e2dffbbd3f6acec4bdfc79b8d0238565.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
رابطه جو سازمانی مدرسه با اثربخشی دبیران تربیت بدنی شهرستان رشت
19
36
FA
محسن
حلاجی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
hallajymohsen@gmail.com
اثربخشی معلم، برآیند تمامی مؤلفه ها و تلاشهای زیرنظامهای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو سازمانی مدرسه و اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از منظر روش، از نوع توصیفی- همبستگی، و از منظر جمعآوری داده، پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی زن و مرد شهرستان رشت تشکیل دادند. جامعه آماری برابر 207 نفر و نمونه آماری با روش کل شمار انتخاب شد. پرسشنامه توصیف جو سازمانی اصلاح شده برای مدارس و پرسشنامه اثربخشی معلم (حلاجی، 1395) برای معلمان تربیت بدنی، اصلاح و اعتبار سنجی شد که پایایی آن توسط دباغ (1396) به میزان 0.91=α گزارش شده است. برای مقایسه توصیفی دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون نرمال بودن نمونه آماری، از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 05/0≤ P استفاده شد. نتیجه آزمون نرمال بودن، نشان داد که داده ها از منحنی نرمال تبعیت نمیکنند. نتیجه فرضیه کلی نشان داد که بین جو سازمانی مدارس شهرستان رشت و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد؛ اما بین سه بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار حمایتی، رفتارمتعهدانه و رفتار صمیمی) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد و بین دو بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار ناامیدانه و رفتار دستوری) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط منفی معنی داری وجود دارد.
جوسازمانی مدرسه,اثربخشی معلم,معلم تربیت بدنی,پرسشنامه اثربخشی معلم
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_670.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_670_fad8e0a8743a2e383e766d0bf1eb393d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
بررسی برنامه درسی تربیّت معلّم زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان از منظر میزان انطباق با نیازهای حرفه ای دانشجومعلّمان
37
59
FA
مهدی
کرمی
0000-0002-2243-5975
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
karami_m58@yahoo.com
به اعتقاد برخی از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی یادگیری ضعیف زبان انگلیسی در مدارس دولتی ایران، وجود ضعف هایی در حوزه تربیّت معلّم بوده است؛ بدین منظور از سال 1391 برنامه درسی جدید تربیّت معلّم زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شد. هدف از مطالعه حاضر این بود که در راستای بهبود وضعیّت آموزش زبان انگلیسی در کشور به بررسی ابعادی از این برنامه بپردازد که نیازمند اصلاح، تغییر، و یا ابقاء می باشند. مدل ارزیابی برنامه تربیّت معلّم زبان دوّم ریچاردز (1998) نیز جهت تحلیل این برنامه انتخاب شد. پژوهش از طریق تحلیل موادّ درسی و با جمعآوری دادهها از 150 دانشجومعلّم مرد و زن و 5 نفر از اساتید از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج نشان داد که این برنامه دارای نقاط قوّت بسیاری از جمله تأکید ویژه بر نظریههای آموزش زبان، مهارتهای تدریس، مهارتهای ارتباطی، و دانش موضوعی میباشد، امّا کاستیهایی هم وجود دارد. از آن جمله، نظارت دقیقی بر حسن اجرای واحد تدریس عملی در مدارس وجود ندارد؛ تدابیر خاصّی برای مشارکت دادن دانشجومعلّمان در اجتماعات علمی معلّمان زبان انگلیسی کشور اندیشیده نشده است؛ آموزش مهارتهای گفتاری- شنیداری، نیازمند زمان بیشتری می باشد؛ و اینکه، دانشجومعلّمان، نیازمند آشنایی بیشتری با مهارتهای استدلال تعلیمی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر یادگیری زبان دوّم هستند.
برنامه درسی,دانشگاه فرهنگیان,تربیّت معلّم زبان دوّم,دانشجومعلّم
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_671.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_671_35800c667daed9b9eec14643ddd3a733.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل
61
78
FA
مهدی
حسنی
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
mehdihasani1279@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل میباشد. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی دوئل (1994) و پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تأیید اساتید و صاحبنظران رسید. همچنین در پژوهش حاضر، میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت زمان (83/0)، برای پرسشنامه سواد اطلاعاتی (89/0) و برای پرسشنامه اضطراب پژوهش (35/0) به دست آمد. برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (آزمونt تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به گونهای معنیدار، بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط بهگونهای معنیدار، پایینتر است. همچنین روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آنها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان، رابطه پیش بینی کننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش دارد و از میان چهار بعد مدیریت زمان، تعیین اهداف و اولویتبندی، رابطه پیشبینی کننده معکوس معنی داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارد. همچنین سواد اطلاعاتی نیز رابطه پیشبینیکننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش دارد و از هفت بعد سواد اطلاعاتی، ابعاد تفسیر، ترکیب و استفاده از اطلاعات، رابطه پیشبینی کننده معکوس معنیداری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارند.
مدیریت زمان,سواد اطلاعاتی,اضطراب پژوهش,معلمان پژوهنده
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_672.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_672_3df148e19d7be07ed089720db2a3f0a8.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
ارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی شناسی کودکان با تأکید بر گفتمان زیبایی شناسی دیویی، اشتاینر و ویگوتسکی
79
104
FA
زهره
کرمی
0000-0002-5484-7069
عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
karami_z@yahoo.com
محمدرضا
یوسف زاده
0000-0002-1667-1859
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
fuman47@gmail.com
تربیت زیبایی شناسی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت، مخصوصاً در دوره اولیه کودکی است. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب پیشنهادی کاربردی برای معلمان جهت تربیت زیبایی شناسی کودکان در دوران اولیه کودکی است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله ای منابع موجود در پایگاههای داخلی و خارجی پیرامون تربیت زیبایی شناسی کودکان استفاده شد. از میان منابع مرتبط با تربیت زیبایی شناسی، 65 منبع انتخاب شد و یافته های آنها در حوزه اهداف و ضرورت های تربیت زیبایی شناسی، گفتمان های رایج زیبایی شناسی، دلالت های سه گفتمان رایج در حوزه تربیت زیبایی شناسی، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی شناسی کودکان، کد گذاری و مقوله ها در جداول طبقه بندی شدند. در نهایت بر اساس مقولات به دست آمده، چارچوبی پیشنهاد شد که در آن، اهداف و ضرورت های تربیت زیبایی شناسی، گفتمان های رایج در حوزه تربیت زیبایی شناسی، دلالت های سه گفتمان، و راهبردهایی برای تربیت زیبایی شناسی کودکان معرفی شدند. معلمان با بهره گیری از این چارچوب، می توانند مقدمات اجرای تربیت زیبایی شناسی را برای کودکان در دوران اولیه کودکی فراهم سازند.
تربیت زیبایی شناسی,گفتمان های زیباشناسانه,پرورش تجارب زیبایی شناسی,دوران اولیه کودکی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_673.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_673_e67cdb0eb0dfb226a9f5a17d5b7e1b85.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
3
1
2018
05
22
بررسی رابطه بین صلاحیت های حرفه ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانشآموزان
105
119
FA
فخرالسادات
نصیری ولیک بنی
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
اکرم
مرادی سفر
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
moradisafar2017@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صلاحیت های حرفه ای معلمان با روحیه و انگیزه کارآفرینی دانش آموزان مدارس دخترانه فنی و حرفه ای و کار و دانش شهر همدان در سالتحصیلی 1397-1396 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر مدارس دخترانه فنی و حرفه ای و کار و دانش شهر همدان به حجم 799 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد صلاحیت های حرفه ای معلمان، روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری انجام شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرانباخ محاسبه و به ترتیب 93/0، 88/0 و 85/0 برآورد گردید. دادههای پژوهش، پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: بین صلاحیت های حرفه ای معلمان و انگیزه کارآفرینی با روحیه کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و اثر مستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر روحیه کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی، مثبت و معنی دار بود. ولی اثر غیرمستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر روحیه کارآفرینی با نقش میانجی انگیزه کارآفرینی، معنیدار نبود.
صلاحیت های حرفه ای معلمان,روحیه کارآفرینی,انگیزه کارآفرینی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_674.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_674_cdaa7bd14ef06536c19177e821abe242.pdf