دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان
1
20
FA
داود
طهماسب زاده شیخلار
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
d.tahmaseb@yahoo.com
کرامت
اسمی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
اکرم
حسین نژاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز
سمیرا
قلی پور
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز بود که از بین آنها 310 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 50 سؤالی در این زمینه استفاده گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه فرهنگیان تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی بهعنوان روش تعیین مؤلفههای اصلی با چرخش متعامد واریماکس نیز استفاده شد. اعتبار آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با اجرای آزمونهای آماری t تک نمونهای و t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان برخورداری دانشجومعلمان از صلاحیتهای حرفهای معلمان با میانگین معیار متفاوت است. بین دانشجومعلمان گروههای آموزشی علوم پایه و علوم انسانی از لحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای پیش نیازهای معلم و آموزش و تدریس تفاوت وجود دارد؛ ولی در مؤلفههای نظارت بر پیشرفت و توان دانشآموزان، مسئولیتهای حرفهای، برنامهریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی کلاس درس و ویژگیهای شخصی معلم در بین گروههای آموزشی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین دانشجومعلمان در میزان برخورداری آنها از مؤلفههای پیش نیازهای معلم، برنامهریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی براساس جنسیت تفاوت وجود دارد.
شایستگی حرفهای,دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_650.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_650_74bcea15c2d8196bcf25ac71d44fa083.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران
21
36
FA
سیروس
قنبری
0000-0002-2541-693X
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان
siroosghanbari@yahoo.com
زهرا
یاسینی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
z.yasini@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان کبودرآهنگ به تعداد 420 نفر بود که از این تعداد، 201 نفر با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی، اخلاق کاری و رشد حرفهای استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جوسازمانی 85/0، پرسشنامه اخلاق کاری 94/0 و پرسشنامه رشد حرفهای 84/0 به دست آمد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم جو سازمانی بر رشد حرفهای دبیران (21/0) مثبت و معنیدار میباشد، همچنین اثر مستقیم اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران (36/0) مثبت و معنیدار میباشد.
جو سازمانی,اخلاق کاری,رشد حرفهای,دبیران
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_651.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_651_3830a4f39dafa819e36dfb63d144b8f4.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
بررسی رابطه تابآوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه
37
53
FA
شیما
غیرتی
دانشجوی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه
shgheirati@gmail.com
الهام
فریبرزی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
elhamfariborzi@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نوع، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهری و روستایی شهرستان تربت حیدریه به تعداد 900 نفر است. نمونه به روش خوشهای یک مرحلهای انتخاب شده است و شامل 269 نفر معلم مقطع ابتدایی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تابآوری کانر-دیویدسون CD-RISC (2003)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(مزلاچ، 1981) و پرسشنامه جو سازمانی هاپینوکرافت(2000) میباشد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، tمستقل، رگرسیون و ضریب چولگی به کمک نرمافزار آماری 22 SPSS تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تابآوری با فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بین تابآوری با جو سازمانی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و بین فرسودگی شغلی با جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.<br />
تابآوری,فرسودگی شغلی,جو سازمانی,معلمان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_652.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_652_41454ec9697d2a593feac0b970c2cbae.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
نقش سبکهای پردازش هویت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیسهای استان آذربایجان غربی
55
62
FA
رحیم
شبانی
0000-0002-2648-9815
استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
rahimshabani@yahoo.com
سید صادق
غلامی
استادیار گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان
rgolamie@yahoo.com
سهیلا
شجاع زاده
مربی گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان
shojazadehs@gmail.com
هدف از این پژوهش، تعیین نقش سبکهای پردازش هویت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 160نفر از دانشجومعلمان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از آنها درخواست شد تا پرسشنامههای درگیری تحصیلی و سبکهای پردازش هویت را تکمیل کنند. دادهها با نرمافزار SPSS20و با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین سبک هویت هنجاری و سبک هویت اجتنابی با درگیری تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی میتواند حدود 7 درصد از واریانس متغیر درگیری تحصیلی دانشجومعلمان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که سبکهای پردازش هویت تا حدودی در درگیری تحصیلی نقش دارند و توجه به این متغیرها در ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد.
درگیری تحصیلی,سبک هویت اطلاعاتی,سبک هویت هنجاری,سبک هویت سردرگم/اجتنابی
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_653.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_653_81f68689ccc7e7dfefa750e003c26fdd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
تحلیل جامعه شناختی اثرگذاری شبکه های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: پردیس شهید مدرس سنندج، سال تحصیلی96-1395)
63
82
FA
رشید
احمدرش
استادیار جامعه شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
rahmadrash76@yahoo.com
سروش
بهامی
دانشجوی رشته علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان
aso.lotfi@gmail.com
در یک دهه اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکههای ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسیها قابل توجه بوده است. پرسش اساسی این مقاله این است که حضور در شبکههای مجازی چه تأثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارد؟ با توجه به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی جامعه دانشجویی مورد مطالعه، دادههای مقاله پیش رو به شیوه کیفی و با رویکردهای نظریه زمینهای و روش شناسی مردمی (با تأکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبههای اپیزودیک و مصاحبه آنلاین ناهمزمان جمعآوری شده است. جامعه مورد بررسی در مطالعه حاضر، دانشجویان تمامی رشتههای پردیس شهید مدرس سنندج میباشد. بر همین اساس با استفاده از نمونهگیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبهها تا حصول به اشباع تئوریک ادامه داشت. در نهایت، دادههای استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک (موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد با توجه به تغییرات ارزشی ایجاد شده در بعد هویت اجتماعی میتوان گفت که در نتیجه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، تغییرات ارزشی و هنجاری گستردهای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنتهای مرتبط با آن صورت گرفته است. شدت و ابعاد تغییرات فوق ما را به ارائه نظریه زمینهای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان: "نظریه هویتهای پاندولی اجتماعی با ویژگیهای نسل جوان و دانشجو" در جامعه مورد مطالعه رهنمون میکند.
هویت اجتماعی,شبکه های اجتماعی مجازی,نظریه زمینهای,تغییرات هویتی,دانشجو معلمان
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_654.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_654_2093825617cfad4910025b8135ded5f4.pdf
دانشگاه فرهنگیان
توسعه حرفه ای معلم
2476-5600
2476-5619
2
3
2017
11
22
ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور
83
102
FA
فرهاد
سراجی
دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
f.seraji@gmail.com
زهره
کرمی
0000-0002-5484-7069
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتری برنامهریزی درسی
karami_z@yahoo.com
هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقالات موجود در پایگاههای داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور استفاده شد. امروزه تربیت حرفه ای معلمان یکی از مهمترین نیازهای آموزش و پرورش محسوب میشود. معلم حرفه ای، معلمی است که علاوه بر مهارتهای اصلی حرفه معلمی (دانش محتوایی، و دانش و مهارت تربیتی) باید به مهارتهای پژوهش، فناوری و نوآوری نیز مجهز باشد. در عصر جدید باید مهارتهای پژوهشی، فناورانه و نوآوری به شکل تلفیق یافته در معلمان پرورش داده شود. با آموزش این مهارت ها به شکل مجزا نمی توان امید به تحول عظیم در نظام آموزش و پرورش جدید داشت. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور تربیت معلمان پژوهشگر، فناور و نوآور، چارچوب تلفیق پژوهش، فناوری و نوآوری با دانش محتوایی و دانش و مهارت تربیتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، مهارت های مورد نیاز معلمان امروزی، تلفیق برجسته ای از مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه است که باید با دانش محتوایی و مهارت های تربیتی آمیخته شوند. معلم حرفه ای امروز معلمی است که سه مهارت را در برنامة درسی به کار گیرد. لازمه به کار بستن مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآوری در عمل توسط معلمان آینده، تلفیق این مهارتها در برنامة درسی تربیت معلم می باشد.
تربیت معلمان,پژوهشگر,فناور,نوآور
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_655.html
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_655_900eea54ab51c61bb6e7f584aed66d95.pdf