ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفه های آزادسازی برنامه درسی با تأکید بر نقش معلم
هدف پژوهش، بررسی نقش معلمان در آزادسازی برنامه درسی و ضرورت توجه به اهمیت آنان برای نقشآفرینی بیشتر در تصمیمگیریهای برنامه درسی در دوره ابتدایی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای عرفی بود. جامعۀ پژوهش، کلیه سرگروههای معلمان مدارس دورۀ ابتدایی استان آذربایجان غربی در سالتحصیلی 98-97 بوده است که به صورت نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونهها تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. در این راستا، مصاحبههای نیمهسازمان یافتهای با 14نفر از سرگروههای آموزش ابتدایی صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از تکنیک کنترل اعضا و تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی استفاده شد. مراحل تجزیه و تحلیل دادهها عبارتند از: درک و فهم متن و نوشتن اولیه، ایجاد و طبقهبندی کدهای اولیه بر اساس شباهتها و تفاوتها، سازماندهی کدها به صورت خوشههای معنادار. یافتههای این تحقیق، پنج مضمون اصلی گفتمانسازی، ارگانیکسازی دانش، پژوهشگری، خودرهبری مشارکتی و همیاران مهارتی و سیزده مضمون محوری و هفتاد و شش مضمون پایه را در بر میگیرد. در واقع، این معلمان هستند که با نقشپذیریهای مختلف میتوانند کیفیت اصلاحات برنامه درسی را بهبود ببخشند و تعادل یکنواختی، بین تفکر و عمل خود به وجود آورند.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1547_28bcf8d6894d67ec648e48fffec83eba.pdf
2021-02-19
1
23
آزادسازی
معلم
برنامه درسی
رضا
معصومی نژاد
r.dousti.education64@gmail.com
1
دکتری برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسکندر
فتحیآذر
2
دکتری آموزش علوم، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
فیروز
محمودی
firooz.mahmoodi@yahoo.com
3
دکتری برنامهریزی درسی، دانشیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
یوسف
ادیب
yosef_adib@yahoo.com
4
دکتری برنامهریزی درسی، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوشبینی علمی معلم در موفقیت تحصیلی دانشآموزان: سهم متغیر اثربخشی مدرسه
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوشبینی علمی معلم با موفقیت تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی اثربخشی مدرسه در دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیۀ معلمان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه بود (800 نفر) که با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پنج پرسشنامه جو مدرسه، خوشبینی علمی، کارایی جمعی معلم، اثربخشی مدرسه و موفقیت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 94/0، 74/0، 86/0 و 82/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جو مدرسه، خوشبینی علمی و کارایی جمعی معلمان با اثر بخشی مدرسه رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین اثربخشی مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد. اثربخشی مدرسه نقش میانجی در رابطه خوشبینی علمی، کارآیی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1560_7a04ffb253ddfcf380819bb94af35e79.pdf
2021-02-19
25
42
کارایی جمعی معلم
جو مدرسه
خوشبینی علمی
موفقیت تحصیلی
اثربخشی مدرسه
سلیم
بلوچ
s.balouch@urmia.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
LEAD_AUTHOR
طیبه
وکیلی یکان
tayyebe.vakili@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
محمد
حسنی
mhs106@yahoo.com
3
استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
علیرضا
قلعه ای
a.ghalei@urmia.ac.ir
4
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر فرسودگی شغلی و پرخاشگری معلمان مقطع متوسطه در اهواز
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر فرسودگی شغلی و پرخاشگری معلمان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخلهای نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از آنان انتخاب و به دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله آموزش مهارت مقابله با استرس قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، 1981) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و با نرمافزار SPSS نسخه 24 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در تفاضل پیشآزمون و پسآزمون فرسودگی شغلی و پرخاشگری تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین آموزش مهارت مقابله با استرس، فرسودگی شغلی و پرخاشگری را در معلمان کاهش میدهد. از اینرو، به مدیران و مسئولان آموزشوپرورش و مدارس پیشنهاد میشود که بهطور مستمر برای معلمان مقاطع مختلف، کارگاههای آموزش مهارت مقابله با استرس برگزار کنند و در این کارگاهها از این برنامه برای بهبود سلامت روان معلمان استفاده شود زیرا کاهش فرسودگی شغلی و پرخاشگری و در نتیجه افزایش سلامت روان معلمان میتواند روی کیفیت تدریس، نحوه برخورد با دانشآموزان و حتی روی افزایش یادگیری دانشآموزان تأثیر بگذارد.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1568_34a8a52548ee2c8926a0a303aa66b70a.pdf
2021-02-19
43
64
مهارت مقابله با استرس
فرسودگی شغلی
پرخاشگری
معلمان
مقطع متوسطه
سیما
پری زاده
simaparizade91@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
محسن
درکه
m.dereke99@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
کیومرث
بشلیده
k.beshlideh@scu.ac.ir
3
استاد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق پایین دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهرکرد
پژوهش حاضر، با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 45 دانشجو معلم دختر دارای اشتیاق تحصیلی پایین در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار کرفتند (15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی، 15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجانی و 15 دانشجو در گروه گواه). گروههای آزمایش مداخله آموزش سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) و خودتنظیمی هیجانی (گراس، 2007) به شکل جداگانه طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بود که دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی وخودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان تأثیر مثبت معناداری دارد (01/0p<). علاوه بر این نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی نسبت به خودتنظیمی هیجانی تأثیر بیشتری بر اشتیاق شناختی دانشجویان داشته است؛ اما هر دو روش آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق عاطفی و رفتاری دانشجویان به یک میزان تاثیر داشته است.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1597_c2692f72d7f19f86aea050c12d3daa72.pdf
2021-02-19
65
85
آموزش سرمایههای روانشناختی
اشتیاق تحصیلی
خودتنظیمی هیجانی
دانشجومعلمان
پروین
فرج زاده
parvinsh4647@gmail.com
1
دکتری روانشناسی، مربی گروه علوم تر بیتی، دانشگاه فرهنگیان شهر کرد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
نیکخواه
m.nikkhah22@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان شهرکرد، ایران.
AUTHOR
ابراهیم
ربیعی
ebrrab@gmail.com
3
مربی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
معصو مه
مر دانی
masomemardani@yahoo.com
4
مربی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر کرد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی
هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی بود که با رویکرد کیفی و با استفاده از روایتپژوهی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از مصاحبههای نیمهساختاریافته با شش نفر از معلمان زن و مرد یک مدرسه ابتدایی در شهرستان بیلهسوار، اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دادهها، به شکل کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. در تحلیل و ادراک عمیق روایت معلمان، سه مضمون اصلی شامل عوامل فردی با زیرمضمونهای نداشتن انگیزش پیشرفت و اختلالات یادگیری؛ عوامل خانوادگی با زیرمضمونهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین والدین و روابط عاطفی ضعیف والدین با بچهها و عوامل مدرسهای با زیرمضمونهای نامتناسب بودن روشهای ارزشیابی و جو نامطلوب کلاس درس شناسایی شدند. با توجه به اینکه در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مشکلات یادگیری دانشآموزان از روایتهای معلمان آشکار گردید، به تناسب نوع مشکل، باید آموزشهای لازم به معلمان و خانوادهها ارائه شود. شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات یادگیری در کودکان، گام مؤثری در پیشگیری از افت تحصیلی خواهد بود.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1627_1695067bfef5026bef627649a01b3fb8.pdf
2021-02-19
87
104
روایتپژوهی
مشکلات یادگیری
ناتوانی یادگیری
احسان
یوسفی
dabir.ap@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی (آموزش ابتدایی)، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
نوبخت
ehsanyousefi1380417@gmail.com
2
استادیار، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه معلمان و دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر فین هرمزگان شامل 59 معلم (25 زن و 34 مرد) و 359 دانشآموز (123 دختر و 236 پسر) تشکیل دادند. از این بین طبق فرمول کوکران تعداد 51 معلم و 185 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، سه پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدمز (1982)، سبکهای مدیریت کلاس ولفکاگ و گلیکمن (1986) و فراشناخت حالتی اُنیل و عابدی (1996) بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از SPSS نسخه 21 و Lisrel8.8 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون t و ضریب مسیر بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی با میانجیگری خودکارآمدی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما رابطه معناداری بین خودکارآمدی معلمان و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان یافت نشد.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1628_4cac95cc03ce6ecbc9e9e5fe338446be.pdf
2021-02-19
105
120
معلمان
سبکهای مدیریت کلاس
مهارتهای فراشناختی دانشآموزان
پریسا
اعرابی
parisaarabi22@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیامنور، ایران
LEAD_AUTHOR
ناصر
محمدی احدآبادی
parisaarabi2@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
AUTHOR