@article { author = {}, title = {ارتقاء یادگیری دانشجو معلمان از طریق رویکردهای تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-20}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تهیه نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی بر میزان یادگیری دانشجومعلمان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است که از طریق طرح پی شآزمون-پ سآزمون چندگروهی به اجرا درآمد. در این پژوهش، سه گروه 15 نفره از دانشجو معلمان کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر استان همدان مشارکت داشتند. گروه اول با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی انفرادی، گروه دوم با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی گروهی و گروه سوم به روش تدریس سنتی آموزش دیدند. بعد از اینک‌ه هر سه گروه با رو شهای جداگانه، آموزش دیدند؛ پس آزمونی از هر سه گروه به عمل آمد و نتایج آن با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافت هها نشان داد تفاوت بین سه گروه، معنادار است؛ تجزیه و تحلیل نتایج آزمون شفه مشخص کرد که تفاوت بین گروه تدریس سنتی و تهیه نقشه مفهومی فردی و گروه سنتی و تهیه نقشه مفهومی گروهی، معنادار است؛ اما تفاوت بین گروه تهیه نقشه مفهومی فردی و گروهی معنادار نبود. نتیجه پژوهش نشان داد تهیه نقشه های مفهومی توسط یادگیرندگان که همسو با نظریه سازند هگرایی پیاژه و ویگوتسکی است، باعث م یشود فراگیران در جریان یادگیری، فعال شده و به یادگیری مؤثری دست یابند.}, keywords = {}, title_fa = {ارتقاء یادگیری دانشجو معلمان از طریق رویکردهای تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تهیه نقشه مفهومی به دو شیوه فردی و گروهی بر میزان یادگیری دانشجومعلمان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است که از طریق طرح پی شآزمون-پ سآزمون چندگروهی به اجرا درآمد. در این پژوهش، سه گروه 15 نفره از دانشجو معلمان کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر استان همدان مشارکت داشتند. گروه اول با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی انفرادی، گروه دوم با استفاده از روش تهیه نقشه مفهومی گروهی و گروه سوم به روش تدریس سنتی آموزش دیدند. بعد از اینک‌ه هر سه گروه با رو شهای جداگانه، آموزش دیدند؛ پس آزمونی از هر سه گروه به عمل آمد و نتایج آن با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافت هها نشان داد تفاوت بین سه گروه، معنادار است؛ تجزیه و تحلیل نتایج آزمون شفه مشخص کرد که تفاوت بین گروه تدریس سنتی و تهیه نقشه مفهومی فردی و گروه سنتی و تهیه نقشه مفهومی گروهی، معنادار است؛ اما تفاوت بین گروه تهیه نقشه مفهومی فردی و گروهی معنادار نبود. نتیجه پژوهش نشان داد تهیه نقشه های مفهومی توسط یادگیرندگان که همسو با نظریه سازند هگرایی پیاژه و ویگوتسکی است، باعث م یشود فراگیران در جریان یادگیری، فعال شده و به یادگیری مؤثری دست یابند.}, keywords_fa = {نقشه مفهومی,دانشجو معلمان,رویکردهای تدریس}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_399.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_399_bab7ce6d789f0a6b77f8ba2e570cc733.pdf} } @article { author = {}, title = {ارزیابی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی کشور بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {37-52}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی کشور بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان}, abstract_fa = {ه ��دف کل ��ی از پژوه ش� حاضر، شناسایی باورهای تدریس دبیران منتخب ریاضی کش ��ور ب ر� اس ا�س ویژگ یه ��ای جمعیت شناختی آنان بود. روش تحقیق توصیفی- از نوع پیمایشی و جامعه تحقیق شامل کلیه دبیران دوره متوسطه ریاضی منتخب کشور سال 92 ) 200 نفر( بود که با استفاده از روش نمون هگیری در دسترس، در همایش تجلیل از دبیران دوره متوسطه ریاضی منتخب کشور ، 150 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه باورهای تدریس )گورسچ، 2002 ( بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که: 1( بالاترین میانگین باورهای تدریس دبیران منتخب رشته ریاضی مربوط به شایستگی اجتماعی و پائین ترین میانگین باوره�ای تدر ��یس دبیران ریاضی مربوط به شایستگی اخلاقی میباشد و تفاوت بین میانگی نها معن ی دار است. ابعاد باورهای تدریس دبیران ریاضی به ترتیب اولویت عبارتند از: شایستگ یهای اجتماعی، غیر کلامی، زمینه ای و اخلاقی. 2( بین باورهای دبیران منتخب زن و مرد به شایستگی های تدریس تفاوت معناداری وجود دارد. 3- بین باورهای دبیران منتخب با سوابق مختلف به شایستگی های تدریس تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین هر چه اعتقاد و باور معلمان نسبت به بروز شایستگی های حرفه ای در تدریس افزایش یابد، آنان با مسئولیت پذیری خویش در برابر رفتار حرفه ای و شغلی خ و�د ، به توالی منطقی و نظام دار در تدریس، سازماندهی مناسب در زمان تدریس، به آفرینش فض ��ای یادگ ��یری مناس ��ب م یپردازند.}, keywords_fa = {باورهای تدریس,شایستگی اجتماعی,زمینه ای,اخلاقی,غیرکلامی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_400.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_400_b3483c3b0b3cfb18120b830dd4fade37.pdf} } @article { author = {}, title = {رابطه دانش و مهارت پژوهش معلمان آموزش و پرورش استان همدان}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {53-68}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه دانش و مهارت پژوهش معلمان آموزش و پرورش استان همدان}, abstract_fa = {هدف پژوه ��ش حاضر توص ف�ی و شناسایی رابطه بین دانش و مهارت پژوهشی معلمان آموزش و پرورش بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حوزه علوم رفتاری اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به تعداد 627 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 176 نفر تعیین گردید. افراد گروه نمونه به شیوه نمون هگیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داد هها از آزمو نهای محقق ساخته سنجش دانش و مهارت پژوهشی که از ویژگ یهای روان سنجی لازم برخوردار بودند، استفاده شد. به منظور پاس خگویی به سؤالهای پژوهش چون توزیع داد هها طبیعی نبود، از آزمو نهای ناپارامتری توزیع دوجمله ای و اس�پیرمن اس ��تفاده گردید. با توجه به اینک‌ه رویکرد پژوهش کمّی بود، داد هها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.20 تحلیل شد. نتایج نشان داد دانش پژوهش معلمان کم تر از حد متوسط بود؛ اما مهارت پژوهش آنها در حد متوسط بود. همچنین نتای ��ج نش ا�ن داد بین دانش و مهارت پژوهش معلمان رابطه مستقیم معنیداری مشاهده ش ��د. بنابراین م یتوان نتیج هگیری کرد با آموزش دانش پژوهش به معلمان می توان مه�ارت پژوه�ش آنه �ا را ارتق�ا داد.}, keywords_fa = {دانش,مهارت,پژوهش}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_401.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_401_c468d2b7589b2bb302b3e723c35443d3.pdf} } @article { author = {}, title = {عوامل مرتبط با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس: (بررسی وضع مطلوب و موجود) معلمان ابتدایی شهر همدان}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-84}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل مرتبط با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس: (بررسی وضع مطلوب و موجود) معلمان ابتدایی شهر همدان}, abstract_fa = {مدارس ابتدایی و مقایسه وض عموجود معلمان ابتدایی شهر همدان در سالتحصیلی -92 93 انجا مگرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و آموزگاران دبستانهای شهر همدان تشکیل میدادند. از بین 57 نف ��ر خب ��ره واج ��د شرایط شناسای یش ��ده، تعداد 47 نفر از آ نها پرسشنامه را تکمیل و عودت دادند. جامعه دوم شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر همدان در پای ههای چهارم، پنجم و ششم بودند که تعداد آ نها 605 نفر بود و از این تعداد با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی طبقه ای مطابق جدول مورگان و کرجسی 230 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داد هها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدکه برمبنای مدل ارتمر ) 2005 ( تهیه شده بود. روایی هر دو پرسشنامه توسط هفت نفر از متخصصان بررسی و مورد تا یید قرارگرفت. میزان پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معلمان 92 /. و برای پرسشنامه خبرگان 90 /. محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داد ههای حاصل دو نمونه از نرم افزار spss و آزمون t ت کگروهی، t مستقل،تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافت ههای به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری نشان م یدهد؛ عواملی چون مهارت، نگرش، شناحت و خودکارآمدی از نظر افراد خبره در بکارگیری فناوری توسط معلم مه ماند و معلمان ابتدایی شهر همدان این شناخت ها، مهار تها، نگر شها و خودباوری را در حد کم و خیلی کم دارا هستند و ازای نرو وضع موجود معلمان برای کاربرد فاوا در کلاس درس با وضع مطلوب فاصله فاحشی دارد.}, keywords_fa = {فاوا,آموزش وپرورش,معلمان,مهارت ها,نگرش,ویژگی های شناختی,خودکارآمدی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_402.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_402_3f1f1e61a3604c0a340a596260726ec7.pdf} } @article { author = {}, title = {بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجام شده اقدام پژوهی توسط معلمان دوره ابتدایی}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {85-108}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجام شده اقدام پژوهی توسط معلمان دوره ابتدایی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر به منظور بررسی ماهیت علمی تحقیقات اقدا مپژوهی انجام گرفته توسط معلمان پژوهنده، انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته)کمّی-کیفی( و در آن از دو روش توصیفی و تحلیل اسناد استفاده شده است و دارای دو جامعه آماری بود؛ 1. جامعه اول: کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج که حداقل یک بار تحقیق اقدا مپژوهی انجام داده بودند 2. جامعه دوم:کلیه گزار شهای اقدا مپژوهی برتر استانی که در دورههای دوازدهم و سیزدهم برنامه معل مپژوهنده به دبیرخانه مرکزی معل مپژوهنده ارسال شدهاند، که طبق آمار اعام شده توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کردستان، شامل 36 گزارش بود. برای تع یین حجم نمونه در بخش کمی از نمون هگیری در دسترس و در بخش کیفی از نمون هگیری هدفمند استفاده شد. پرسشنامه، چ کلیست و مصاحب ه نیمهساختارمند نیز برای گردآوری دادهها به کار برده شد. جهت بررسی روایی صوری پرسشنامه به نظر ده نفر از معلمان پژوهنده برتر استناد گردید، همچنین جهت سنجش پایایی از ضریب آلفا ی کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه برابر با ) 89 / 0( و برای چ کلیست ) 77 / 0( بود. نتایج پژوهش نشان م یدهد که معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به روش تحقیق اقدا مپژوهی برای بررسی و حل مسائل آموزشی دارند، و تمایل زیادی دارند از رویکرد تفسیری برای انجام اقدا مپژوهی استفاده کنند، اما بررسی گزار شهای اقدا مپژوهی بیانگر کیفیت پا یین این گزار شهای از لحاظ علمی بود. در واقع معلمان در مرحله جم عآوری و تحلیل اطلاعات از روشهای مناسبی استفاده نکردهاند و ابزار مورد استفاده، دقت و روایی لازم را ندارد. نتایج همچنین نشان داد که معلمان در رعایت اصول اخلاقی تا حدودی موفق عمل کردهاند.}, keywords_fa = {اقدا م پژوهی,معلم پژوهنده,معلم,تدریس}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_403.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_403_fedf3867c7fe55b1ae705dd9c4eac2f1.pdf} }