@article { author = {masouminejad, reza and Fathiazar, Eskandar and Mahmoodi, Firooz and Adib, Yusef}, title = {The Components of Curriculum Decentering with Emphasis on Teachers’ Role}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {1-23}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the role of teachers in curriculum decentering and the necessity of paying attention to their importance for a greater role in elementary school curriculum decisions. The research approach is qualitative and is based on conventional content analysis. The statistical population of the study consisted of all elementary school head teachers in West Azerbaijan province during the academic year of 1397-98, They were selected based on purposive sampling and the sampling was continued until data saturation. Semi-structured interviews were conducted with 14 head teachers of elementary education. To control the accuracy and validity of the data, a member control technique and peer debriefing technique were used. The findings of this research include 5 main themes: discourse making, participatory self-leadership, knowledge dynamics, scholarly and skill-building assistants. In fact, teachers can improve the quality of curriculum reforms with different roles that they accept and create a balance between their thinking and their actions.}, keywords = {Decentering,Teacher,curriculum}, title_fa = {مؤلفه‎ های آزادسازی برنامه درسی با تأکید بر نقش معلم}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی نقش معلمان در آزادسازی برنامه درسی و ضرورت توجه به اهمیت آنان برای نقش­آفرینی بیش­تر در تصمیم­گیری­های برنامه درسی در دوره ابتدایی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای عرفی بود. جامعۀ پژوهش، کلیه سرگروه­های معلمان مدارس دورۀ ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال­تحصیلی 98-97 بوده است که به صورت نمونه­گیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونه­ها تا زمان اشباع داده­ها ادامه یافت. در ­این ­راستا، مصاحبه­های نیمه­سازمان یافته­ای با 14نفر از سرگروه‌های آموزش ابتدایی صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتباربخشی به دقت و صحت داده­ها از تکنیک کنترل اعضا و تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی استفاده شد. مراحل تجزیه و تحلیل داده­ها عبارتند از: درک و فهم متن و نوشتن اولیه، ایجاد و طبقه­بندی کد­های اولیه بر اساس شباهت­ها و تفاوت­ها، سازماندهی کدها به صورت خوشه­های معنادار. یافته­های این تحقیق، پنج مضمون اصلی گفتمان­سازی، ارگانیک­سازی دانش، پژوهش­گری، خود­رهبری مشارکتی و همیاران مهارتی و سیزده مضمون محوری و هفتاد و شش مضمون پایه را در بر می­گیرد. در واقع، این معلمان هستند که با نقش­پذیری­های مختلف می­توانند کیفیت اصلاحات برنامه درسی را بهبود ببخشند و تعادل یکنواختی، بین تفکر و عمل خود به وجود آورند.}, keywords_fa = {آزادسازی,معلم,برنامه درسی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1547.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1547_28bcf8d6894d67ec648e48fffec83eba.pdf} } @article { author = {Balouch, Salim and vakili, tayebeh and حسنی, محمد and ghalae, alireza}, title = {Collective Teacher Efficiency, School Environment, and the Teacher’s Scientific Optimism in Students' Academic Success: The Contribution of School Effectiveness Variable}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {25-42}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia. Concerning its objectives, this is an applied study and concerning its data collection procedure, this is a descriptive-correlational study. The statistical population was all the teachers of girls high schools in districts one and two of Urmia (N=800). Using Morgan table, 260 teachers were selected by relative class sampling method. Data were collected through five questionnaires: school climate, scientific optimism, teacher collective efficiency, school effectiveness and students' academic achievement. The reliability coefficients of the questionnaires, using Cronbach's alpha, were 0.93, 0.94, 0.74, 0.86 and 0.82, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed there is a significant relationship between school atmosphere, scientific optimism and teachers' collective efficiency with school effectiveness. There is also significant relationship between school effectiveness and students' academic success. The effectiveness of the school plays a mediating role in the relationship between scientific optimism, collective efficiency of teachers and the school atmosphere in students' academic success.}, keywords = {Teacher Collective Performance,School Atmosphere,Scientific Optimism,Academic Success,School Effectiveness}, title_fa = {کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوش‌بینی علمی معلم در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان: سهم متغیر اثربخشی مدرسه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوش‌بینی علمی معلم با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با نقش میانجی اثربخشی مدرسه در دبیرستان‌های دخترانه ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیۀ معلمان دبیرستان­‌های دخترانه ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه بود (800 نفر) که با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. گردآوری داده­‌ها از طریق پنج پرسشنامه جو مدرسه، خوش‌بینی علمی‌، کارایی جمعی معلم، اثربخشی مدرسه و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان صورت گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 94/0، 74/0، 86/0 و 82/0 به­دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جو مدرسه، خوش‌بینی علمی ‌‌و کارایی جمعی معلمان با اثر بخشی مدرسه رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین اثربخشی مدرسه با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد. اثربخشی مدرسه نقش میانجی در رابطه خوش‌بینی علمی، کارآیی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.}, keywords_fa = {کارایی جمعی معلم,جو مدرسه,خوش‌بینی علمی‌,موفقیت تحصیلی,اثربخشی مدرسه}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1560.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1560_7a04ffb253ddfcf380819bb94af35e79.pdf} } @article { author = {Parizadeh, Sima and Darakeh, Mohsen and Beshlideh, Kiomars}, title = {Effectiveness of Teaching Coping Skills for Stress on Occupational Burnout and Aggression of High School Teachers in Ahvaz}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {43-64}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia. Concerning its objectives, this is an applied study and concerning its data collection procedure, this is a descriptive-correlational study. The statistical population was all the teachers of girls high schools in districts one and two of Urmia (N=800). Using Morgan table, 260 teachers were selected by relative class sampling method. Data were collected through five questionnaires: school climate, scientific optimism, teacher collective efficiency, school effectiveness and students' academic achievement. The reliability coefficients of the questionnaires, using Cronbach's alpha, were 0.93, 0.94, 0.74, 0.86 and 0.82, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed there is a significant relationship between school atmosphere, scientific optimism and teachers' collective efficiency with school effectiveness. There is also significant relationship between school effectiveness and students' academic success. The effectiveness of the school plays a mediating role in the relationship between scientific optimism, collective efficiency of teachers and the school atmosphere in students' academic success.}, keywords = {Teacher Collective Performance,School Atmosphere,Scientific Optimism,Academic Success,School Effectiveness}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر فرسودگی شغلی و پرخاشگری معلمان مقطع متوسطه در اهواز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر فرسودگی شغلی و پرخاشگری معلمان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخله‌ای نیمه تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس تعداد 40 نفر از آنان انتخاب و به دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخله آموزش مهارت مقابله با استرس قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، 1981) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در تفاضل پیش‌آزمون و پس‌آزمون فرسودگی شغلی و پرخاشگری تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ بنابراین آموزش مهارت مقابله با استرس، فرسودگی شغلی و پرخاشگری را در معلمان کاهش می‌دهد. از این‌رو، به مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش و مدارس پیشنهاد می‌شود که به‌طور مستمر برای معلمان مقاطع مختلف، کارگاه‌های آموزش مهارت مقابله با استرس برگزار کنند و در این کارگاه‌ها از این برنامه برای بهبود سلامت روان معلمان استفاده شود زیرا کاهش فرسودگی شغلی و پرخاشگری و در نتیجه افزایش سلامت روان معلمان می‌تواند روی کیفیت تدریس، نحوه برخورد با دانش‌آموزان و حتی روی افزایش یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.}, keywords_fa = {مهارت مقابله با استرس,فرسودگی شغلی,پرخاشگری,معلمان,مقطع متوسطه}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1568.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1568_34a8a52548ee2c8926a0a303aa66b70a.pdf} } @article { author = {farajzadeh, parvin and nekkhah, mohamad and rabbei, ebrahem and mardani, massoumeا}, title = {A Comparison on the Effectiveness of Teaching Psychological Capitals and Emotional Self-Regulation on the Low Academic Eagerness of the Female Student Teachers at the Farhangian University of Shahr-e kord}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {65-85}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {    The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching psychological capitals and emotional self-regulation on the low academic eagerness of the female student teachers. The present study is a quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up design. The statistical population of the study included female student teachers at Farhangian University in the city of Shahr-e-kord in academic year 2018-19. 45 female student teachers with low academic eagerness at the Farhangian University of Shar-e-kord were selected through purposive sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (15 students in the experimental group of psychological capitals, 15 students in the experimental group of emotional self-regulation and 15 students in the control group). The experimental groups received ten ninety-minute sessions of interventions of teaching psychological capitals (Akhoondi, 2017) and emotional self-regulation (Gross, 2007) separately in two-and-a-half months. The questionnaire of academic eagerness (Fredricks, 2004) was used for data collection. The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA and Bonferroni follow-up test. The results showed that teaching psychological capitals and emotional self-regulation have significant effect on the academic eagerness of the student teachers with low academic eagerness (p<0/001). Moreover, the follow-up study showed that there was a significant difference between the effectiveness of the two treatments with the psychological capitals group outperforming the emotional self-regulation group.}, keywords = {Training psychological capitals,academic eagerness,Emotional Self-regulation,Teacher Student}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق پایین دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهرکرد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 45 دانشجو معلم دختر دارای اشتیاق تحصیلی پایین در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه قرار کرفتند (15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی، 15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجانی و 15 دانشجو در گروه گواه). گروه‌های آزمایش مداخله آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی (آخوندی، 1396) و خودتنظیمی هیجانی (گراس، 2007) به شکل جداگانه طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بود که داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی وخودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان تأثیر مثبت معناداری دارد (01/0p<). علاوه بر این نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی نسبت به خودتنظیمی هیجانی تأثیر بیشتری بر اشتیاق شناختی دانشجویان داشته است؛ اما هر دو روش آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی و خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق عاطفی و رفتاری دانشجویان به یک میزان تاثیر داشته است.}, keywords_fa = {آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی,اشتیاق تحصیلی,خودتنظیمی هیجانی,دانشجومعلمان}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1597.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1597_c2692f72d7f19f86aea050c12d3daa72.pdf} } @article { author = {yousefi, ehsan and nobakht, mohsen}, title = {Teachers' Narratives of Elementary School Students' Learning Difficulties}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {87-104}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to analyze teachers' narratives of learning difficulties of elementary school students. This research was conducted with a qualitative approach and using the method of narrative research. First, 6 male and female teachers of an elementary school in Bilesvar city, who were chosen based on purposive sampling, sat a semi-structured interview until data saturation was obtained. The interviews were analyzed using thematic (categorical) analysis. In the deep analysis and perception of teachers' narrative, three main themes including individual factors with subtopics of ‘lack of motivation for progress’ and ‘learning disabilities’, family factors with the sub-themes of ‘low socio-economic status of parents’ and ‘poor emotional relationships between parents and children’ and school factors with the sub-themes of ‘inappropriate assessment methods’ and ‘unfavorable atmosphere in the classroom’ were identified. Due to the fact that in this study, the effective factors on the students’ learning problems were identified from the teachers' narratives, the necessary training should be provided to the teachers and families depending on the nature of the problem. Early detection of learning disabilities in children will be an effective step in preventing academic failure.  }, keywords = {Narrative Studies,learning difficulties,Learning disability}, title_fa = {روایت‌های معلمان از مشکلات یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایت‌های معلمان از مشکلات یادگیری ‌دانش‌آموزان دوره ابتدایی بود  که با رویکرد کیفی و با استفاده از ‌روایت‌پژوهی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، پس از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با شش نفر از معلمان زن و مرد یک مدرسه ابتدایی در شهرستان بیله‌سوار، اشباع داده‌ها حاصل شد. تحلیل داده‌ها، به شکل کدگذاری سه‌مرحله‏ای باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. در تحلیل و ادراک عمیق روایت معلمان، سه مضمون اصلی شامل عوامل فردی با زیرمضمون‌های نداشتن انگیزش پیشرفت و اختلالات یادگیری؛ عوامل خانوادگی با زیرمضمون‌های وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین والدین و روابط عاطفی ضعیف والدین با بچه‌ها و عوامل مدرسه‌ای با زیرمضمون‌های نامتناسب بودن روش‌های ارزشیابی و جو نامطلوب کلاس درس شناسایی شدند. با توجه به این‌که در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مشکلات یادگیری ‌دانش‌آموزان از روایت‌های معلمان آشکار گردید، به تناسب نوع مشکل، باید آموزش‌های لازم به معلمان و خانواده‌ها ارائه شود. شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات یادگیری در کودکان، گام مؤثری در پیشگیری از افت تحصیلی خواهد بود.}, keywords_fa = {روایت‌پژوهی,مشکلات یادگیری,ناتوانی یادگیری}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1627.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1627_1695067bfef5026bef627649a01b3fb8.pdf} } @article { author = {arabi, Parisa and mohamadi ahmad abadi, naser}, title = {The Mediating Role of Teachers' Self-Efficacy in the Relationship Between Classroom Management Styles and Students' Metacognitive Skills}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {5}, number = {4}, pages = {105-120}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to determine the relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills with the mediating role of teachers' self-efficacy. The research method is quantitative and correlational. The population of this study consisted of all teachers and students of the second year of high school in Fin, Hormozgan, including 59 teachers (25 women and 34 men) and 359 students (123 girls and 236 boys). From among this population, according to Cochran's formula, 51 teachers and 185 students were selected using cluster sampling method. The research instruments of this study were three questionnaires of self-efficacy (Scherer & Adams, 1982), class management styles (Wolfgang & Glickman, 1986), and state metacognition (O'Neill & Abedi, 1996). The data were analyzed using descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistical test of Pearson correlation and path analysis using SPSS version 21 and LISREL 8.8. Based on the results of t-test (22.03) and path coefficient of 0.154, there is a significant relationship between class management styles and metacognitive skills with the mediating role of self-efficacy. There is also a positive and significant relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills (1.144). But no significant relationship was found between self-efficacy and the students' metacognitive skills (0.379).}, keywords = {Teacher Self-Efficacy,Classroom Management Styles,Students' Metacognitive Skills}, title_fa = {نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین سبک‌های مدیریت کلاس و مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین سبک­های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی دانش­آموزان با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر فین هرمزگان شامل 59 معلم (25 زن و 34 مرد) و 359 دانش­آموز (123 دختر و 236 پسر) تشکیل ­دادند. از این ‌بین طبق فرمول کوکران تعداد 51 معلم و 185 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، سه پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدمز (1982)، سبک­های مدیریت کلاس ولفکاگ و گلیکمن (1986) و فراشناخت حالتی اُنیل و عابدی (1996) بود. داده­های گردآوری‌شده با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از SPSS نسخه 21 و Lisrel8.8 مورد تجزیه ‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون t و ضریب مسیر بین سبک­های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی با میانجی‌گری خودکارآمدی رابطه معنی­داری وجود دارد. همچنین بین سبک‌های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی دانش­آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما رابطه معناداری بین خودکارآمدی معلمان و مهارت‌های فراشناختی دانش­آموزان یافت نشد.}, keywords_fa = {معلمان,سبک‌های مدیریت کلاس,مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1628.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1628_4cac95cc03ce6ecbc9e9e5fe338446be.pdf} }