@article { author = {hosseinpoor, fatema and fazlollahi, seyfollah and Mohamadi, Mahdi}, title = {The Relationship between Professional Development and Job Performance and Self-Efficacy of High School Teachers in Qom Province}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim was to identify the relationship between job performance and self-efficacy with the professional development of high school teachers in Qom province. The research method was descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population included 1000 teachers of secondary schools of education and training and the statistical sample of 366 people who were selected based on Cochran's formula by stratified random method. To collect data from three standard questionnaires; Teachers' self-efficacy scales of Scanen, Muran Wolfolk, Hershey and Goldsmith's job performance (2001), development of professional standards for Ayoubi teachers (2014), with reliability of 0.82, 0.92, and 0.95, respectively, were used based on Cronbach's alpha. Descriptive and inferential analysis of data to the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression in the form of Spss software showed that there is a relationship between job performance and self-efficacy with professional development of high school teachers in Qom province. The predicted variable regression coefficients show that self-efficacy (β = 0.296, t = 32.74) and job performance (β = 0.250, t = 2.87) can predict professional development. As a result, it can be said that with the provision of professional development programs and programs, employees' job performance and self-efficacy increase simultaneously.}, keywords = {Job Performance,Professional Development,self-efficacy,High School Teachers}, title_fa = {رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1021 نفر از دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش و نمونه آماری شامل 366 دبیر بود که بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران وولفولک، عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (2001)، توسعه استانداردهای حرفه‌ای معلمان ایوبی (1393)، با پایایی به ترتیب 82/0، 92/0، 95/0 بر اساس آلفای ‌کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره  نشان داد: بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران با توسعه حرفه‌ای آنان در مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 2 استان قم رابطه وجود دارد. ضرایب رگرسیون متغیر پیش‌بین نشان می‌دهد که خودکارآمدی به میزان (296/0 = β) و عملکرد شغلی به میزان (250/0 = β) می‌توانند توسعه حرفه‌ای دبیران را پیش‌بینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران مرد به طور معناداری بیشتر از دبیران زن است. در نتیجه می‌توان گفت با فراهم‌سازی زمینه‌ها و برنامه‌های توسعه حرفه‌ای، عملکرد شغلی کارکنان و خودکارآمدی آنان به‌طور هم‌زمان افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {عملکرد شغلی,خودکارآمدی,توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1299.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1299_98798df311a8df58c1adfaa5776be2b1.pdf} } @article { author = {hossainpour, soheila and Jalali, Parisa}, title = {Studying the Effectiveness of Active Teaching Methods on Creativity and Self-Esteem of Art Students}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {15-28}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to study the effectiveness of active teaching methods on the creativity and self-esteem of female students. Concerning its purpose, this research is an applied research which enjoys quasi-experimental design with pre and post test and has a control group. The target population of the study consists of all female students is the sixth grade of elementary school in Karaj, of whom 40 were selected using available sampling and were randomly assigned to two control (N = 20) and experiment (N = 20) groups. In order to collect the required data, Thorns’ Creativity Test and Cooper Smith’s Assessment Scale were used. Content validity of the instruments were examined and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate their reliability which turned out to be 0.90 and 0.85 respectively.  The results of multivariate analysis of covariance showed that the use of active art teaching method has been effective in increasing the creativity of students in terms of flexibility, initiativeness, expansion and fluidity. Also, the use of effective art teaching method results in the growth of individual, family, educational and social self-esteem of learners. Thus, art is able to provide the conditions for the students to express their innovative thoughts and ideas away from any worries so that, in the future, they can think better and deal with individual and social issues in the creative society.}, keywords = {Creativity,Self-Esteem,Teaching Methods,Art}, title_fa = {بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان درس هنر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانش‌آموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع طرح شبه آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه‌ هدف، دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس شهر کرج است که از بین آنان تعداد 40 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20) و آزمایش (20) قرار گرفتند. در ادامه برای گردآوری داده‌های موردنیاز از آزمون خلاقیت تورنس و مقیاس سنجش کوپر اسمیت استفاده شد، برای تعیین روایی آن‌ها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، مقدار آن در پرسشنامه‌های مذکور به ترتیب 90/0 و 85/0 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره  نشان داد استفاده از روش تدریس فعال هنر، بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان در ابعاد قابلیت انعطاف‌پذیری، ابتکار، بسط و سیالی مؤثر بوده است. همچنین استفاده از روش تدریس فعال هنر باعث رشد عزت نفس فردی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی فراگیران می‌شود. بنابراین هنر قادر است شرایطی فراهم کند تا دانش‌آموزان به بیان افکار و اندیشه‌های نوآورانه خود به دور از هرگونه دغدغه‌ای بپردازند تا در آینده با کمک آن بتوانند بهتر فکر کنند و با حس ارزشمند بودن در جامعه خلاقانه به برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازند.}, keywords_fa = {خلاقیت,عزت نفس,روش تدریس,هنر}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1305.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1305_b56653657186458004d4635aa4c94fb4.pdf} } @article { author = {shirkarami, javad}, title = {Present Narrative in the Skill Module: Research Lesson and Professional Development}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {29-40}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {Now, despite the acceleration in the process of diverse and wide-ranging developments, the position of the teacher as an essential factor in the field of education and training has become increasingly important. Obviously, the promotion of professional skills of teachers in the field of research and education, it requires knowledge and decision making, problem solving, sharing solutions and sharing experiences. Therefore, today the professional development of teachers is inevitable and an important factor in increasing the level of efficiency and quality of education. undoubtedly, the narrative of experiences and activities and sharing their outcomes is an effective tool in this regard. The researcher here is an example of a community of students participating in the classroom of professional research and development. First, the text from the observation and participation was prepared and arranged then sentences or statements were extracted and compared to the classification and extraction of the components. Findings and outcomes in the components of the Education and learning process (excitement and motivation, teaching aids, interaction and mutual respect, freedom of expression and high participation), Curriculum planning (encouragement, pre-organizer, feedback), Spatial status and physical (disturbing factors, comfort and convenience) were classified and proportional analysis and judgment were performed.}, keywords = {narrative research,Participatory View,Skill Learning,Research and Professional Development}, title_fa = {روایت حضور در پودمان مهارت‌آموزی: درس پژوهش و توسعه حرفه‌ای}, abstract_fa = {در حال حاضر، با وجود تسریع در روند تغییر و تحولات متنوع و گسترده، جایگاه معلم به عنوان عاملی اساسی در عرصه تربیت و توسعه، بیش از پیش اهمیت یافته است. بدیهی است که ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان در عرصه پژوهش و آموزش، مستلزم دانش و تصمیم‌گیری، مشکل‌یابی، ارائه راه‌حل و اشتراک تجارب است. بنابراین امروزه توسعه حرفه‌ای معلمان امری اجتناب‌ناپذیر و عاملی مهم در افزایش سطح کارایی و کیفیت آموزش است و بدون شک، روایت تجارب و فعالیت‌ها و اشتراک نتایج آن، ابزار مؤثری در این راستا می‌باشد. در اینجا پژوهشگر، نمونه‌ای از جامعه مهارت‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس درس پژوهش و توسعه حرفه‌ای بوده است. ابتدا متن حاصل از مشاهده و مشارکت، تهیه و تنظیم شد و سپس جملات یا گزاره‌ها استخراج و نسبت به طبقه‌بندی و استخراج مؤلفه‌ها اقدام شد. یافته‌ها و نتایج در مؤلفه‌های آموزش و برنامه‌ریزی درسی (هیجان و انگیزه، وسایل کمک‌آموزشی، تعامل و احترام متقابل، آزادی اظهارنظر و مشارکت بالا)، طرح درس (تشویق و ترغیب، پیش‌سازمان‌دهنده، بازخورد)، وضعیت فضایی و فیزیکی (عوامل مزاحم، آسایش و راحتی) طبقه‌بندی شدند و تحلیل و قضاوت متناسب انجام شد.}, keywords_fa = {روایت‌پژوهی,مشاهده‌ مشارکتی,مهارت‌آموزی,پژوهش و توسعه حرفه‌ای}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1303.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1303_905e168d67638655f0dfb4f19b616d85.pdf} } @article { author = {Salmanizade, Ali}, title = {TThe Effect of Knowledge Management on Organizational Performance of Physical Education Teachers with the Mediating Role of Decision Makers in Shahin Shahr}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {41-58}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on organizational performance of physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. This is a descriptive-survey research. The statistical population of the study consisted of all physical education teachers in Shahin Shahr in 1398. Due to the adequacy of the population, the sample size was 150 persons and sampling was done by census method. Data were collected using standard Newman and Conrad Knowledge Management Questionnaire, Hershey and Goldsmith Organizational Performance Questionnaire, and Scott and Bruce Decision Making Styles Questionnaire. Using Cronbach's alpha for knowledge management (0.83), organizational performance (0.87) and general decision making styles (0.91) were obtained. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using Spss version 22 and Amos software. Descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics, i.e. Kolmogorov-Smirnov test, regression coefficient and structural modeling, were used. The results showed that knowledge management had an impact on the organizational performance of male physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention also influenced the organizational performance of physical education teachers. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention influenced managers' decision making style. As a result, it can be said that with better implementation of knowledge management by school principals and improvement of decision making styles by principals, the organizational performance of physical education teachers improves.}, keywords = {Knowledge Management,Organizational Performance,Decision Making Styles,Physical Education Teachers}, title_fa = {تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‎گیری مدیران شهرستان شاهین‌شهر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‏گیری مدیران مدارس شاهین‎شهر انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر شاهین‌شهر در سال 1398 می‎باشد. به دلیل کفایت جامعه، تعداد حجم نمونه 150 نفر در نظر گرفته شده و نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد، پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری اسکات و بروس بوده که روایی آن‎ها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 83/0، عملکرد سازمانی 87/0 و سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری 91/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش ضریب رگرسیون و مدل‎سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Amos انجام شده است. نتایج  یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان مرد تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‌گیری مدیران مدارس شاهین‌شهر تأثیرگذار است. همچنین خلق دانش، به‌‎کارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی تأثیرگذار است. علاوه بر آن، خلق دانش، به‌کارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش بر سبک تصمیم‌گیری مدیران تأثیرگذار است. در نتیجه می‌توان گفت که با اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش و  نیز بهبود سبک‌های تصمیم‌گیری توسط مدیران، عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی بهبود می‌یابد.}, keywords_fa = {ممدیریت دانش,عملکرد سازمانی,سبک‌های تصمیم‌گیری,معلمان تربیت بدنی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1304.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1304_60eefbf9735b62230b6152333a2fc7e4.pdf} } @article { author = {Maghsoudi, Mojtaba and Talebi, Seyed Hassan and Amjadi, Ali}, title = {Cultural Resistance of Iranian EFL Students toward the Incompatible Aspects of Western Culture Reflected in English Materials}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {59-73}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {Due to the IT of today's world, the unrestricted access of foreign language users to the various contents of language, and that language and culture are two integral components of the process of foreign language learning, this research seeks to assess the cultural resistance of the students majoring in English language teaching and literature toward the incompatible aspects of Western culture included in online and offline resources from the first year to the last year of their B.A. To this end, 31 students majoring in English literature and 25 students majoring in English language teaching took a thirteen-item cultural resistance questionnaire in which each item contained five options ranging from the highest level of cultural resistance to the lowest level of cultural resistance toward the incompatible aspects of Western culture. After analyzing the data by Paired-Samples T-Test, Wilcoxon Signed-Rank Test, and ANCOVA, this study showed that there was no significant difference in terms of the level of cultural resistance toward educational resources among English language teaching and English literature students from the first year to the third/fourth year of their learning. The findings of this study provide material developers, professors and teachers, and foreign language learners with a better understanding of the potential impacts of Western culture on the foreign language learning process.}, keywords = {Language,culture,foreign language learning,cultural resistance,educational resources}, title_fa = {مقاومت فرهنگی دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به ابعاد ناسازگار فرهنگ غربی موجود در منابع انگلیسی}, abstract_fa = {با توجه به فن­آوری جهان امروز، دسترسی نامحدود کاربران زبان خارجه به مطالب مختلف زبان و با در نظر‌داشتن جدایی‌ناپذیر بودن زبان و فرهنگ در یادگیری زبان خارجه، این تحقیق تلاش می­کند تا مقاومت دانشجویان رشته آموزش و ادبیات انگلیسی را در زمان یادگیری زبان در مقطع کارشناسی از سال اول به سال‌های آخر بسنجد. این سنجش مربوط به جنبه های ناسازگار فرهنگ غرب است که در منابع برخط و غیربرخط قرار دارد.  به همین منظور پرسشنامۀ مقاومت فرهنگی با سیزده گویه،  در میان  31 دانشجوی رشتۀ ادبیات انگلیسی  و 25 دانشجوی آموزش زبان انگلیسی توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون‌های t همبسته، آزمون ویل­کاکسون رتبه علامت دار  و تحلیل کوواریانس نشان داد که در میزان مقاومت فرهنگی نسبت به منابع آموزشی در میان دانشجویان ادبیات و آموزش زبان انگلیسی از سال اول به آخر تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته­های این پژوهش به طراحان منابع آموزشی، مدرسان و فراگیران زبان خارجه درک بهتری از تأثیرات احتمالی فرهنگ غرب در فرآیند یادگیری زبان خارجه ارائه می­دهد.}, keywords_fa = {زبان,فرهنگ,یادگیری زبان خارجه,مقاومت فرهنگی,منابع آموزشی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1312.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1312_981b11eec49365bd3e93e82a6a64077b.pdf} } @article { author = {Pourshirazi, Morteza and Ghaedi, Mohamadkazem}, title = {Factors influencing Teachers' Success: The Case of Selected National Teachers}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {4}, number = {4}, pages = {75-87}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {This research is a qualitative study which was done based on biographical method which is one of the sub-categories of narrative research. In the biographical research, the experiences of one or more individuals are collected and the research report is formulated through narrative research. Therefore, in this study, the researchers have been identifying the success factors of national teachers through examining interviews with sample teachers. This was done by repeatedly reviewing the text using the open coding method. Subsequently, codes with semantic and conceptual commonalities were grouped into single batches, resulting in fewer batches. In the last step, to reduce the categories created in the second stage and to find more general themes, it was attempted to discover and identify the textual themes by finding common points among the twenty-two categories. Finally, four general themes were identified: 1- Personality and ethical characteristics of the sample teachers 2- Human relations of the sample teachers 3- Professional skills of the sample teachers 4- Classroom characteristics of the sample teachers. Interested teachers can increase the quality of their work, and ultimately the quality of the educational system, by employing these basic components and adding other components to them.}, keywords = {Success factors,exemplary teachers,narrative research,Successful teachers}, title_fa = {بررسی و شناسایی مؤلفه‌های موفقیت معلمان نمونه کشوری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کیفی است که به روش زیست‌نگاری-که یکی از زیرمجموعه‌های پژوهش روایی است- انجام‌شده است. در پژوهش‌های زیست‌نگاری تجربه یک یا چند فرد گردآوری ‌شده و گزارش پژوهش به شیوه پژوهش روایتی تدوین می‌شود؛ بنابراین در این پژوهش، محققان از طریق بررسی مصاحبه‌ با معلمان نمونه کشوری، در پی شناسایی مؤلفه‌های موفقیت معلمان نمونه کشوری بوده‌اند. بدین روی پس از بررسی و مطالعه متن مصاحبه‌ها به‌صورت مکرر و با استفاده از روش کدگذاری باز، مراحل این پژوهش صورت گرفت و کدهایی حاصل گردید. سپس کدهایی که دارای مشترکات معنایی و مفهومی بودند در دسته‌های واحدی قرار گرفتند و به این شکل دسته‌های کمتری حاصل گردید. در مرحله آخر، به‌منظور تقلیل دسته‌های به وجود آمده در مرحله دوم و یافتن مضمون‌های کلی‌تر، سعی شد با یافتن نقاط مشترک بین 22  مقوله به وجود آمده، مضامین متن کشف و تعیین شوند. در نهایت 4 مضمون کلی بدست آمد که عبارت‌اند از: 1. ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی معلمان نمونه 2. روابط انسانی معلمان نمونه 3. مهارت‌های حرفه‌ای معلمان نمونه 4. ویژگی‌های کلاس درس معلمان نمونه. معلمان علاقه‌مند می‌توانند با مدنظر قرار دادن این مؤلفه‌ها و افزودن سایر مؤلفه‌ها به خصوصیات خود، بر کیفیت کار خویش و نهایتاً کیفیت نظام آموزشی بیفزایند.  }, keywords_fa = {مؤلفه‌های موفقیت,معلمان نمونه,پژوهش روایی,معلم موفق}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1313.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1313_460c7a08a1eb025a7e90958b1ca76cd3.pdf} }