@article { author = {Tahmasebzadeh Sheikhlar, Davoud and Esmi, Keramat and Hoseinnezhad, Akram and Gholipour, Samira}, title = {The Degree of Farhanghian University Teacher Students' Possession of Teacher Professional Competency Components}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {1-20}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the degree of Farhangian University teacher students' possession of professional competency components. The statistical population of current descriptive survey consisted of senior teacher students of Farhangian University in Tabriz, out of whom 310 were selected as a research sample by random stratified sampling method. A researcher-made questionnaire with 50 questions was administered to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a number of professors in Tabriz University and Farhangian University. In addition, factor analysis with varimax orthogonal rotation was employed to determine the main components. Cronbach's alpha was calculated to be 0.96. Data were analyzed using SPSS 21 that yielded descriptive tests and inferential statistics (single sample t-test and independent t-test). The results indicated that the degree of teacher students' possession of these components differs from the standard mean. There existed a meaningful difference between the teacher students of fundamental sciences and those of humanities in terms of the degree of possession of teacher, teaching and pedagogy prerequisites. However, there was not observed a meaningful difference between the teacher students of different courses in terms of the other components:  monitoring students' progress and ability, professional responsibilities, planning and preparation, classroom management and organization and a teacher's personal characteristics. Finally, gender caused meaningful differences between the teacher students in terms of these components:  a teacher's prerequisites, planning and preparation, management and organization.}, keywords = {professional competence,Teacher students,Farhangian University}, title_fa = {میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفه‌‌‌‌های شایستگی حرفه‌ای معلمان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفه‌های شایستگی حرفه‌ای معلمان بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز بود که از بین آن‏ها 310 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 50 سؤالی در این زمینه استفاده گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه فرهنگیان تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی به‌عنوان روش تعیین مؤلفه‌های اصلی با چرخش متعامد واریماکس نیز استفاده شد. اعتبار آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. داده‌های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با اجرای آزمون‌های آماری t تک نمونه‌ای و t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان برخورداری دانشجومعلمان از صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان با میانگین معیار متفاوت است. بین دانشجومعلمان گروه‌های آموزشی علوم پایه و علوم انسانی از لحاظ میزان برخورداری آن‏ها از مؤلفه‌های پیش نیازهای معلم و آموزش و تدریس تفاوت وجود دارد؛ ولی در مؤلفه‌های نظارت بر پیشرفت و توان دانش‌آموزان، مسئولیت‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی و آمادگی، مدیریت و سازمان‌دهی کلاس درس و ویژگی‌های شخصی معلم در بین گروه‌های آموزشی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین دانشجومعلمان در میزان برخورداری آن‏ها از مؤلفه‌های پیش نیازهای معلم، برنامه‌ریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی براساس جنسیت تفاوت وجود دارد.}, keywords_fa = {شایستگی حرفه‌ای,دانشجو‌معلمان,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_650.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_650_74bcea15c2d8196bcf25ac71d44fa083.pdf} } @article { author = {Ghanbari, Siroos and Yasini, Zahra}, title = {Studying the Effects of Organizational Climate and Work Ethics on Junior High School Teachers' Professional Development}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {21-36}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {This study aimed to investigate the effects of organizational climate and work ethics on junior high school teachers' professional development. The research method was descriptive and correlational, following structural equation modeling. The statistical population included all junior high school teachers in the city of Kabudarahang (N=420), out of which 201 subjects were chosen by using Morgan table and relative stratified random sampling. The research data was collected by administering the three standard questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development. The values of Cronbach's alpha as the reliability measure were .85, .94 and .84 for the three questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development, respectively. The data was analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results of structural equation modeling showed that the direct effect of organizational climate on the teachers' professional development of teachers was positive and significant (i.e. .21). In addition, the direct effect of work ethics on teachers' professional development was positive and significant (i.e. .36).}, keywords = {organizational climate,Work Ethics,Professional Development,Teachers}, title_fa = {بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی، همبستگی از نوع مدل‏یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان کبودرآهنگ به تعداد 420 نفر بود که از این تعداد، 201 نفر با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی، اخلاق کاری و رشد حرفه‎ای استفاده شد. پایایی پرسشنامه‏ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جوسازمانی 85/0، پرسشنامه اخلاق کاری 94/0 و پرسشنامه رشد حرفه‎ای 84/0 به دست آمد. داده‏های پژوهش پس از جمع‏آوری با استفاده از نرم‎افزارهای آماری Lisrel و  SPSS تحلیل شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که  اثر مستقیم جو سازمانی بر رشد حرفه‎ای دبیران (21/0) مثبت و معنی‎دار می‏باشد، همچنین اثر مستقیم اخلاق کاری بر رشد حرفه‎ای دبیران (36/0)  مثبت و معنی‏دار می‏باشد.}, keywords_fa = {جو سازمانی,اخلاق کاری,رشد حرفه‎ای,دبیران}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_651.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_651_3830a4f39dafa819e36dfb63d144b8f4.pdf} } @article { author = {Gheirati, Shima and Fariborzi, Elham}, title = {Investigating the Relationship between Torbat-e-Heydarieh Primary School Teachers' Resilience and Job Burnout and Organizational Climate}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {37-53}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study conducted in the academic year of 1396-1397 was the investigation of the possible relationship between Torbat-e Heydariyeh elementary school teachers' resilience on one hand and job burnout and organizational climate on the other hand. It was a quantitative, applied and correlational study in terms of nature, purpose, and research type, respectively. The population included all elementary urban and rural school teachers in the mentioned city (N= 900). The sample including 269 teachers was selected using a one-stage cluster sampling method. The data collection instruments were Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC, 2003), the Maslach Burnout Inventory (1981), and the questionnaire of organizational climate by Halpin and Craft (OCDQ, 2000). The data was analyed using such tests as Pearson correlation coefficient, independent samples t-test, regression, one-way ANOVA, and skewness coefficient in SPSS (22). The results showed that resilience was significantly correlated with job burnout and organizational climate and job burnout was significantly correlated with organizational climate.  }, keywords = {Resilience,Job Burnout,organizational climate,Teachers}, title_fa = {بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نوع، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهری و روستایی شهرستان تربت حیدریه به تعداد 900 نفر است. نمونه به روش خوشه­ای یک مرحله­ای انتخاب شده است و شامل 269 نفر معلم مقطع ابتدایی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تاب­آوری کانر-دیویدسون CD-RISC (2003)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(مزلاچ، 1981) و پرسشنامه جو سازمانی هاپینوکرافت(2000) می­باشد. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون،  tمستقل، رگرسیون و ضریب چولگی به کمک نرم‎افزار آماری 22 SPSS تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که بین تاب‌آوری با فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بین تاب‌آوری با جو سازمانی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و بین فرسودگی شغلی با جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.  }, keywords_fa = {تاب‌آوری,فرسودگی شغلی,جو سازمانی,معلمان}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_652.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_652_41454ec9697d2a593feac0b970c2cbae.pdf} } @article { author = {Shabani, Rahim and Gholami, Seyyed Sadegh and Shoja’zadeh, Soheila}, title = {The Role of Identity Processing Styles in Predicting Teacher Students’ Academic Engagement in Farhangian University Branches of West Azarbaijan Province}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {55-62}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The current study aimed to investigate the role of identity processing styles in predicting teacher students’ academic engagement. The statistical population included Farhangian University teacher students in the West Azarbaijan province in the academic years of 1395-1396. Multi-stage cluster sampling method was employed to select 160 participants who were asked to complete the academic engagement scale and identity processing styles questionnaire. The data was analyzed and presented by using SPSS-20 and employing descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and simultaneous multi-variate regression. The results indicated that there was a significant positive relationship between normative and diffuse-avoidant identity styles and academic engagement. In addition, regression analysis showed that normative and diffuse-avoidant identity styles together accounted for 7% of the variance in academic engagement. According to the findings,  identity processing styles were proved to play roles in teacher students’ academic engagement, which need to be considered as they are important in promoting academic engagement.}, keywords = {Academic Engagement,Informational Identity Processing Style,Normative & Diffuse –Avoidant identity Styles}, title_fa = {نقش سبک‌های پردازش هویت در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس‏های استان آذربایجان غربی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، تعیین نقش سبک‌های پردازش هویت در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در پردیس‌های استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 160نفر از دانشجومعلمان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و از آن‌ها درخواست شد تا پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی و سبک‌های پردازش هویت را تکمیل کنند. داده‌ها با نرم‌افزار  SPSS20و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین سبک هویت هنجاری و سبک هویت اجتنابی با درگیری تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی می‌تواند حدود 7 درصد از واریانس متغیر درگیری تحصیلی دانشجومعلمان را پیش‌بینی کند. بر اساس یافته‏های پژوهش حاضر می‏توان نتیجه گرفت که سبک‌های پردازش هویت تا حدودی در درگیری تحصیلی نقش دارند و توجه به این متغیرها در ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد.}, keywords_fa = {درگیری تحصیلی,سبک هویت اطلاعاتی,سبک هویت هنجاری,سبک هویت سردرگم/اجتنابی}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_653.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_653_81f68689ccc7e7dfefa750e003c26fdd.pdf} } @article { author = {Ahmadrash, Rashid and Bahami, Sorush}, title = {The Sociological Analysis of the Impact of Virtual Social Networks on Farhangian university Students' Social Identity Construction: A Case Study of Students of Shahid Modares Campus in Sanandaj in the Academic Year of 1395-96}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {63-82}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {In the recent decade, profound changes have occurred in young generation's social identity construction possibly due to the noticeable role of virtual communication networks.  The basic question addressed in the current study is concerned with the effects of Farhangian university teacher students' participation in virtual communication networks on their social identity construction. It dare to say that during this period Iranian society in general and youth in particular has seen the most changes dimension of social identity. With regard to the cultural and social characteristics of the student community in the study, the data was collected by following a qualitative method, employing the approaches in grounded theory and ethno methodology (with an emphasis on virtual ethnography) and using the techniques in episodic and asynchronous online interview. The studied population included the teacher students of all the courses in Kurdistan's Shahid Modares campus. Accordingly, 25 of the students were interviewed using purposive sampling. The interview continued to reach the theoretical saturation. The extracted data was analyzed and studied by using thematic analysis and cognitive symptoms. According to the findings, it can be said that with respect to normative changes in the social identity, widespread norm and value changes have occurred in the studied subjects' life world and the various aspects related to social identity due to the use of virtual social network. These issues include family relationships, lifestyle, moral beliefs, personal goals, marriage and the associated traditions. The intensity and dimensions of the mentioned changes led us to propose a grounded theory on the basis of field study entitled Pendulum Theory of Social Identity associated with the characteristics of the youth and university students.}, keywords = {Social Identity,Virtual Social Networks,Grounded Theory,identity changes,student teachers}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختی اثرگذاری شبکه ‏های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: پردیس شهید مدرس سنندج، سال تحصیلی96-1395)}, abstract_fa = {در یک دهه اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه‏های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی‏ها قابل توجه بوده است. پرسش اساسی این مقاله این است که حضور در شبکه‏های مجازی چه تأثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارد؟ با توجه به ویژگی‏های فرهنگی و اجتماعی جامعه  دانشجویی مورد مطالعه، داده‏های مقاله پیش رو  به شیوه کیفی و با رویکردهای نظریه زمینه‏ای و روش شناسی مردمی (با تأکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبه‏های اپیزودیک و مصاحبه آنلاین ناهمزمان جمع‏آوری شده است. جامعه مورد بررسی در مطالعه حاضر، دانشجویان تمامی رشته‏های پردیس شهید مدرس سنندج می‏باشد. بر همین اساس با استفاده از نمونه‏گیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبه‏ها تا حصول به اشباع تئوریک ادامه داشت. در نهایت، داده‏های استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک (موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. یافته‏های پژوهش حاضر نشان داد با توجه به تغییرات ارزشی ایجاد شده در بعد هویت اجتماعی می‏توان گفت که در نتیجه استفاده از شبکه‏های اجتماعی مجازی، تغییرات ارزشی و هنجاری گسترده‏ای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنت‏های مرتبط با آن صورت گرفته است. شدت و ابعاد تغییرات فوق ما را به ارائه نظریه زمینه‏ای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان: "نظریه هویت‏های پاندولی اجتماعی با ویژگی‏های نسل جوان و دانشجو" در جامعه مورد مطالعه رهنمون می‎کند.}, keywords_fa = {هویت اجتماعی,شبکه‏ های اجتماعی مجازی,نظریه زمینه‎ای,تغییرات هویتی,دانشجو معلمان}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_654.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_654_2093825617cfad4910025b8135ded5f4.pdf} } @article { author = {Seraji, Farhad and Karami, Zohreh}, title = {A Proposed Framework for Training Teachers as Researchers, Technologists and Innovators}, journal = {Teacher Professional Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {83-102}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2476-5600}, eissn = {2476-5619}, doi = {}, abstract = {The study aims to propose a framework for training teachers as researchers, technologists and innovators. Therefore, the document and content analysis of the articles in domestic and foreign research databases on training teachers as researchers, technologists and innovators was used. Nowadays, the professional training of teachers is one of the most important needs of education. A professional teacher, in addition to mastery over the basic skills in teaching (i. e. content knowledge, and pedagogical knowledge and skills), is the one who should be equipped with the skills of research, technology and innovation. In the new era, research skills, technology and innovation need to be developed in teachers in an integrated and consistent form to train professional teachers. Teaching these skills separately, one cannot to hope for radical changes in the new education system. Therefore, in the present study, for training teachers as researchers, technologists and innovators, a framework of integrating research, technology and innovation with the content knowledge and pedagogical knowledge and skills is proposed. Based on the findings of this study, the skills required by today's teachers is a unique combination of research, technology and innovative skills that should be integrated with content knowledge and pedagogical skills. Today's professional teacher is one who employs the three skills into the curriculum. The requirement for applying research, technology and innovation skills in practice by future teachers is integrating this skills in the teacher education curriculum.}, keywords = {Training Teachers,Researchers,Technologist,Innovator}, title_fa = {ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقالات موجود در پایگاه­های داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور استفاده شد. امروزه تربیت حرفه‏ ای معلمان یکی از مهمترین نیازهای آموزش و پرورش محسوب می‏شود. معلم حرفه‏ ای، معلمی است که علاوه بر مهارت‏های اصلی حرفه معلمی (دانش‏ محتوایی، و دانش و مهارت تربیتی) باید به مهارت‏های پژوهش، فناوری و نوآوری نیز مجهز باشد. در عصر جدید باید مهارت‏های پژوهشی، فناورانه و نوآوری به شکل تلفیق یافته در معلمان پرورش داده شود. با آموزش این مهارت‏ ها به شکل مجزا نمی‏ توان امید به تحول عظیم در نظام آموزش و پرورش جدید داشت. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور تربیت معلمان پژوهشگر، فناور و نوآور، چارچوب تلفیق پژوهش، فناوری و نوآوری با دانش محتوایی و دانش و مهارت تربیتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته‏ های این پژوهش، مهارت‏ های مورد نیاز معلمان امروزی، تلفیق برجسته ‏ای از مهارت‏ های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه است که باید با دانش محتوایی و مهارت‏ های تربیتی آمیخته شوند. معلم حرفه‏ ای امروز معلمی است که سه مهارت را در برنامة درسی به کار گیرد. لازمه به‌ کار بستن مهارت‏ های پژوهشی، فناورانه و نوآوری در عمل توسط معلمان آینده، تلفیق این مهارت‏ها در برنامة درسی تربیت معلم می‏‏ باشد.}, keywords_fa = {تربیت معلمان,پژوهشگر,فناور,نوآور}, url = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_655.html}, eprint = {https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_655_900eea54ab51c61bb6e7f584aed66d95.pdf} }